Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4476

van Bart Laeremans (Vlaams Belang) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Overheidsdiensten - Uitgaven voor advertenties - Bedragen

publieke dienst
overheidsuitgave
reclame
communicatiebeleid
pers

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
30/1/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-431

Vraag nr. 5-4476 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs raakte bekend dat de diverse overheden in dit land via de plaatsing van advertenties een beleid voeren dat gericht is op de ondersteuning van de gedrukte media.

Om zicht te krijgen op de advertentieuitgaven van uw diensten, had ik graag een overzicht gekregen per departement waarvoor u verantwoordelijk bent van de bedragen die werden besteed aan advertentieuitgaven, voor respectievelijk 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010, in:

1) Nederlandstalige dagbladen;

2) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen;

3) Franstalige dagbladen;

4) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

Kan daarbij telkens worden uitgesplitst welke bedragen betaald werden aan boodschappen van algemeen nut enerzijds en personeelsadvertenties anderzijds.

Antwoord ontvangen op 30 januari 2012 :

Wat de Federale Overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid betreft.

De FOD Sociale Zekerheid maakt zeer zelden gebruik van advertentieruimte in de geschreven media. Tussen 2006 en 2010 werden geen uitgaven besteed aan advertentieruimte.

De FOD Sociale Zekerheid voert drie strategische kernopdrachten uit. Naast beleidsondersteuning en –voorbereiding maken sociale diensten aan de burger en de strijd tegen de sociale fraude deel uit van deze opdrachten. De FOD stemt haar communicatie af op haar opdrachtgebonden doelgroepen : andere overheidsdiensten, academische wereld, internationale gesprekspartners, personen met een handicap, werkgevers,… (allemaal zeer goed te identificeren). Ook de communicatiekanalen worden zeer gericht gekozen afhankelijk van de doelgroep en de te communiceren boodschap. De gedrukte media is eerder een zelden gekozen kanaal.

Instellingen van sociale zekerheid die onder mijn bevoegdheid vallen.

Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering

1.) Nederlandstalige dagbladen.

Personeelsadvertenties : Nihil

Algemeen nut : Nihil

2.) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

Personeelsadvertenties :

2006 : aantal : 0 euro

2007 : aantal :1 318,90 euro

2008 : aantal : 0 euro

2009 : aantal : 1 074,48 euro

2010 : aantal :0 euro

Algemeen nut : Nihil

3.) Franstalige dagbladen.

Personeelsadvertenties :

2006 : aantal : 0 euro

2007 : aantal : 1 089 euro

2008 : aantal : 0 euro

2009 : aantal : 0 euro

2010 : aantal: 0 euro

Algemeen nut : Nihil

4.) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

Personeelsadvertenties:

2006 : aantal : 0 euro

2007 : aantal : 0 euro

2008 : aantal : 0 euro

2009 : aantal : 0 euro

2010 : aantal : 683,89 euro

Algemeen belang : Nihil

Het FBZ valt onder de bevoegdheid van Staatssecretaris Ph. Courard.

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid

1, 2, 3 en 4.) Er werden voor de periode 2006 tot en met 2010 geen kosten gemaakt voor advertenties in dagbladen of gedrukte media, anders dan dagbladen.

Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering

1.) 1.) Nederlandstalige dagbladen : Nihil.

2.) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

Algemeen nut :

2006 : aantal : 0 euro

2007 : aantal : 0 v

2008 : aantal : 701,80 euro

2009 : aantal : 0 euro

2010 : aantal : 484 euro

Personeelsadvertenties : Nihil

3.) Franstalige dagbladen.

Algemeen nut :

2006 : aantal : 0 euro

2007 : aantal : 0 euro

2008 : aantal : 0 euro

2009 : aantal : 0 euro

2010 : aantal : 850,40 euro

Personeelsadvertenties :

2006 : aantal : 0 euro

2007 : aantal : 0 euro

2008 : aantal : 0 euro

2009 : aantal : 4 114 euro

2010 : aantal : 0 euro

4.) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

Algemeen belang :

2006 : aantal : 1 159,18 euro

2007 : aantal : 0 euro

2008 : aantal : 532,40 euro

2009 : aantal : 2 983,70 euro

2010 : aantal : 1 229,20 euro

Personeelsadvertenties : Nihil

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid van de Provinciale en Plaatselijke Overheidsdiensten

1, 2, 3 en 4.) De RSZPPO voert geen beleid via advertenties. Er worden bijgevolg ook geen kosten voor advertentie-uitgaven gemaakt.

De RKW valt onder de bevoegdheid van staatssecretaris Courard.

Dienst voor de Overzeese sociale zekerheid

De Dienst voor de Overzeese Sociale Zekerheid biedt een facultatief stelsel van sociale zekerheid aan expats (buiten de E.E.R.) en concentreert haar informatiebeleid op kanalen beschikbaar via het internet (bijvoorbeeld sites van verenigingen voor expats) of tijdschriften gericht op haar doelpubliek, die niet verspreid worden via het traditionele netwerk (bijvoorbeeld publicaties van de Kamers van Koophandel). Publicaties in Belgische dagbladen of week- of maandbladen zijn, zonder dit uit te sluiten, zeldzamer. De aanwezigheid op een gespecialiseerde site gaat vaak gepaard met een advertentie in de schriftelijke publicaties van de eigenaar van de site, maar het gaat dan om een globaal tarief dat niet kan worden opgesplitst.

De bedragen voor de rubriek « Gedrukte media, anders dan dagbladen » Franstalig of Nederlandstalig in onderstaande tabellen worden afgeleid uit de bovenbedoelde publicaties. In geval van tweetalige advertenties, werd het bedrag verdeeld a rato van 50/50 over de Franstalige en Nederlandstalige rubrieken.

In het kader van aanwervingen wordt er niet gewerkt met betalende advertenties.

1.) Nederlandstalige dagbladen.

2006 : aantal : 0 euro

2007 : aantal : 0 euro

2008 : aantal : 0 euro

2009 : aantal : 0 euro

2010 : aantal : 3 630 euro

2.) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

2006 : aantal : 5 642 euro

2007 : aantal : 8 661 euro

2008 : aantal : 8 410 euro

2009 : aantal : 8 437 euro

2010 : aantal : 8 437 euro

3.) Franstalige dagbladen : Nihil

4.) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

2006 : aantal : 6 829 euro

2007 : aantal : 1 614 euro

2008 : aantal : 4 636 euro

2009 : aantal : 7 997 euro

2010 : aantal : 7 390 euro

Controledienst voor de Ziekenfondsen en de Landsbonden van Ziekenfondsen

1, 2, 3 en 4.) Er werden voor de periode 2006 tot en met 2010 geen kosten gemaakt voor advertenties in dagbladen of gedrukte media, anders dan dagbladen.

Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid

De KSZ heeft in de periode van 2006 tot en met 2010 zelf geen advertentieuitgaven (noch voor personeelsadvertenties noch voor boodschappen van algemeen nut) gedaan.

Personeelsadvertenties worden voor rekening van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid gepubliceerd door de instantie waarop een beroep wordt gedaan voor de selectie. De daarvoor aan de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid doorgefactureerde kosten bedragen :

1.) Nederlandstalige dagbladen.

2006 : aantal : 19 401,34 euro

2007 : aantal : 15 687,74 euro

2008 : aantal : 26 860,07 euro

2009 : aantal : 13 720,48 euro

2010 : aantal : 6 603,08 euro

2.) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen : Nihil.

3.) Franstalige dagbladen.

2006 : aantal : 9 247,91 euro

2007 : aantal : 7 477,78 euro

2008 : aantal : 8 589,01 euro

2009 : aantal : 9 753,37 euro

2010 : aantal : 3 259,96 euro

4.) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen : Nihil.

e-Health-platform

Het e-Health-platform heeft in de betrokken periode zelf geen advertentieuitgaven (noch voor personeelsadvertenties noch voor boodschappen van algemeen nut) gedaan.

Aangezien het e-Health-platform werd opgericht bij de wet van 21 augustus 2008, werd de publicatie van personeelsadvertenties pas aangevat in 2009.

Personeelsadvertenties worden voor rekening van het e-Health-platform gepubliceerd door de instantie waarop een beroep wordt gedaan voor de selectie. De daarvoor aan het e-Health-platform doorgefactureerde kosten bedragen :

1.) Nederlandstalige dagbladen.

2009 : aantal : 6 439,62 euro

2010 : aantal : 6 603,08 euro

2.) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen : Nihil.

3.) Franstalige dagbladen.

2009 : aantal : 5 525,62 euro

2010 : aantal : 3 259,92 euro

4.) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen : Nihil.