Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4469

van Bart Laeremans (Vlaams Belang) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

Kraakpanden - Domiciliėring - Weigering

eigendomsdelict
huisvesting
domicilie
verhuur van onroerend goed
politiek asiel
illegale migratie
asielzoeker

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
11/4/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-897

Vraag nr. 5-4469 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik lees in een recente vrije tribune van de heer Termont, burgemeester van Gent, dat het mogelijk zou zijn zich in een kraakpand te laten domiciliėren. Dit kan bijdragen tot het bekomen van een verblijfsdocument nadien. Het is duidelijk een aberratie. Op die manier wordt het kraken van panden ten zeerste aangemoedigd.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Kan de geachte minister bevestigen dat het wel degelijk mogelijk is zich te domiciliėren in een gebouw zonder dat men over enige legitieme titel beschikt (eigendom, huurovereenkomst, …)?

2) Beschikken de gemeentelijke ambtenaren over mogelijkheden om na te gaan of de bewoning gebeurt op basis van een geldige titel? Zo neen, waarom niet? Beschikken zij over mogelijkheden om in voorkomend geval de inschrijving te weigeren?

3) Op welke wijze kan voorkomen worden dat hierdoor het kraken van woningen wordt gestimuleerd?

Antwoord ontvangen op 11 april 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, met name de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste gedeelte van het jaar.

Aldus dienen personen die zonder enige legitieme titel of recht hun hoofdverblijfplaats hebben gevestigd in een leegstaand pand er te worden ingeschreven in de bevolkingsregisters.

Indien de bewoning van het betrokken pand in strijd zou zijn met de regelgeving in verband met de veiligheid, de gezondheid of de ruimtelijke ordening, kan de gemeente de krakers voorlopig inschrijven, dit volgens de procedure zoals bepaald in artikel 16, §2, van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister. Deze voorlopige inschrijving geschiedt voor een periode van maximum drie jaar ten einde de bevoegde gemeentelijke overheid de nodige tijd te geven om een einde te maken aan de ter zake gecreëerde onregelmatige toestand. Ik kan het Geachte Lid hierbij verwijzen naar de omzendbrief de data 15 maart 2006 (Belgisch Staatsblad van 18 mei 2006) die deze aangelegenheid van de voorlopige inschrijving omstandig behandelt.

2. De inschrijving in de bevolkingsregisters is niet afhankelijk van het beschikken over een eigendomstitel of een huurcontract. Een gemeentebestuur mag dus de inschrijving in de bevolkingsregisters niet weigeren van personen die zonder titel of recht hun effectieve hoofdverblijfplaats vestigen in een leegstaand pand.

3. Ik dien het geachte lid er op te wijzen dat de inschrijving van krakers in de bevolkingsregisters in geen geval inhoudt dat deze personen gemachtigd zijn om de betrokken panden te betrekken. Ten allen tijde beschikken de eigenaars van deze panden over de mogelijkheid om via een burgerrechtelijke procedure, zo nodig bij hoogdringendheid, voor de vrederechter de uitzetting te vorderen van de bezetters.