Penitentiaire beambten - Aantallen - Communautair onevenwichtige verdeling in verhouding tot het aantal gevangenen
gevangenispersoneel
strafgevangenis
28/12/2011 | Verzending vraag |
25/9/2013 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2569
Ter zitting van 19 mei 2011 stelde ik de geachte minister de mondelinge vraag nr. 5-160 (Handelingen, nr. 5-23, blz. 14) over de aanwezigheid van vreemdelingen in de Belgische gevangenissen. In het verlengde van dit dossier wees ik de geachte minister erop dat er in de Vlaamse gevangenissen verhoudingsgewijs veel minder penitentiaire beambten zijn in verhouding tot het aantal gevangenen dat zij moeten bewaken, dan in Wallonië. In Vlaanderen is er immers maar 0,5 penitentiair beambte beschikbaar per gedetineerde, terwijl dat in Wallonië 0,7 penitentiair beambte is. Ook in de administratie en de psychosociale diensten zijn er scheeftrekkingen te noteren.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoe verklaart de geachte minister dat er in de Waalse gevangenissen verhoudingsgewijs veel meer penitentiair beambten voorhanden zijn per gedetineerde dan in Vlaanderen?
2) Indien hiervoor geen objectieve verklaringsgronden kunnen worden gegeven, welke maatregelen neemt hij dan om deze scheeftrekkingen ten spoedigste recht te trekken?
Op 25 februari 2013 zag de verhouding tussen het aantal penitentiaire personeelsleden en het aantal gedetineerden er als volgt uit :
voor de inrichtingen in Vlaanderen : 0,52 ;
voor de inrichtingen in Wallonië : 0,71 ;
voor de Brusselse inrichtingen : 0,45 ;
Het nationaal gemiddelde bedraagt dus 0,59.
Onze hoofdbekommernis is dat elke inrichting correct functioneert. Elke inrichting is anders en heeft specifieke personeelsbehoeften. Wij bekijken de personeelsbehoeften dus zowel per inrichting als per regio.
Om de personeelsbehoefte te berekenen doet de directeur een voorstel met het aantal te bemannen betrekkingen. Vervolgens bekijkt hij hoeveel dagen per jaar iedere betrekking moet worden ingevuld : bepaalde betrekkingen moeten 24/24 uur worden ingevuld en andere alleen tijdens de week, het weekend of 's nachts, enz. Daarna wordt berekend hoeveel betrekkingen per dag en per jaar worden bemand. Dat cijfer wordt vervolgens gedeeld door de officiële prestatiedeler om te komen tot het aantal betrekkingen waarin moet worden voorzien.
Het aantal noodzakelijke posten hangt af van verschillende objectieve criteria :
de architectuur en de grootte van de inrichting ;
het regime van de gedetineerden (open, halfopen, gesloten) ;
de categorieën van gedetineerden die in de inrichting verblijven (beklaagden, veroordeelden, geïnterneerden) ;
de capaciteit van de inrichting ;
de activiteiten die in de inrichting worden georganiseerd : werk (aantal en omvang van de ateliers), opleidingen (talen, informatica, enz.), sport, culturele activiteiten, specifieke activiteiten voor de gedetineerden, enz. ;
de specifieke projecten (zoals het "Believe-project" in Ruiselede) ;
het gegeven dat in de inrichting werken worden uitgevoerd.
Dit voorstel wordt samen met argumenten ter goedkeuring voorgelegd aan de regionale directie. Over het voorstel wordt binnen de inrichting ook vakbondsoverleg georganiseerd.
De regionale directie beoordeelt het voorstel van de lokale directie en kan beslissen om het voorstel te wijzigen.
Het is geenszins de bedoeling om Wallonië te bevoordelen ten opzichte van Vlaanderen of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wat het aantal personeelsleden per gedetineerde betreft ; onze grootste bekommernis is dat elke inrichting correct werkt en dat ook rekening wordt gehouden met de veiligheidsaspecten. In dat opzicht wil ik benadrukken dat de staat van de infrastructuur in Wallonië meer personeel vereist om alle taken te vervullen die in een penitentiaire inrichting moeten worden verzekerd, waarbij het veiligheidsaspect uiteraard een aandachtspunt moet zijn.