Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4255

van Elke Sleurs (N-VA) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Goed bestuur - Colleges van geneesheren - Commissies opvolging bio-ethische thema's - Werkingskosten - Activiteiten

dokter
consultatieve bevoegdheid
bedrijfskosten
medische research
Federale Commissie voor medisch en wetenschappelijk onderzoek op embryo's in vitro
rechten van de zieke

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
13/2/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3274

Vraag nr. 5-4255 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In de loop der jaren werden verschillende overlegstructuren opgericht die de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid ondersteunen in het voeren van een goed bestuur. Ik denk hierbij in de eerste plaats aan die structuren, die een kwaliteitsbevorderende functie hebben, zoals de "colleges van geneesheren". Daarnaast zijn er commissies die de zogenaamde bio-ethische thema's opvolgen. In mijn vraag S-1365 peilde ik reeds naar de werkingskosten van deze commissies.

Geachte minister, graag had ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wat is sinds de afgelopen twee jaar, waarvoor gegevens beschikbaar zijn, de werklast (aantal en aard van de dossiers) en de werkingskost van respectievelijk de federale commissie voor medisch en wetenschappelijk onderzoek op embryo's in vitro en de federale controle en de evaluatiecommissie patiëntenrechten? Graag had ik deze cijfers verkregen met een onderscheid tussen zitpenning en verplaatsingskosten, onkosten ingebracht door de leden, het werkingsbudget, de grootte van het administratieve kader en de personeelskosten en werkingskosten, opgesplitst per jaar.

2) Wat is sinds de afgelopen twee jaar, waarvoor gegevens beschikbaar zijn, de werkingskost van de diverse Colleges van geneesheren (cardiale pathologie, geriatrie, gespecialiseerde spoedgevallenzorg, intensieve zorgen, chronische nierinsufficientie, moeder en pasgeborene, medische beeldvorming en nucleaire geneeskunde, radiotherapie, reproductieve geneeskunde, oncologie, pediatrie). Graag had ik deze cijfers verkregen met een onderscheid tussen zitpenning en verplaatsingskosten, onkosten ingebracht door de leden, het werkingsbudget, de grootte van het administratieve kader en de personeelskosten, werkingskosten, opgesplitst per jaar.

3) Zijn er verschillen tussen de diverse colleges van geneesheren qua activiteitsgraad? Welke colleges van geneesheren hebben tot op heden geen uniform registratieformulier opgesteld met tot doel de externe evaluatie van kwaliteit? Welke colleges van geneesheren hebben reeds richtlijnen opgesteld die het kwaliteitsniveau voor hun domein verzekeren? Werden er andere initiatieven genomen, dan het opstellen van een registratieformulier of het opstellen van richtlijnen, die ervoor zorgden dat het kwaliteitsniveau werd opgetrokken? Zo ja, welke waren dit?

4) Bent u akkoord dat de colleges van geneesheren een hoeksteen zijn, in de opvolging en optimalisering van de kwaliteitszorg in hun domein? Hoe is uw visie omtrent de invulling van de optimalisering van de kwaliteitszorg? Welke criteria dienen volgens u absoluut te worden vervuld?

Antwoord ontvangen op 13 februari 2012 :

1) Voor de periode 2009-2010, heeft de Federale Commissie voor medisch en wetenschappelijk onderzoek op embryo’s in vitro (FCE): 1) in totaal vijftien adviezen geformuleerd; 2) geantwoord op acht raadplegingen en vragen; 3) het wetenschappelijk, wettelijk en ethisch toezicht verzekerd rond “embryo’s” in de ruimste zin zowel in België als in het buitenland.

2) De FCE beschikte over een werkingsbudget van 37 000 euro voor 2009 en van 24 000 euro voor 2010. De reis- en verblijfkostenkosten van de leden van de Commissie bedroegen 4 896,90 euro voor 2009 4 014,14 euro voor 2010.

Wat het personeel betreft, zijn twee medewerkers van de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid toegewezen aan het secretariaat van de Commissie.

Voor de periode 2009-2010, zijn de cijfers voor het presentiegeld en de verplaatsings- en verblijfkosten voor de Federale Commissie patiëntenrechten respectievelijk als volgt:

In 2009:

In 2010:

Deze Commissie beschikt niet over een werkingsbudget noch over personeel dat specifiek aan deze commissie is verbonden. Wat het secretariaat betreft, zijn deze taken opgenomen in het takenpakket van onze administratie.

3) De verslagen van de Colleges van geneesheren zijn toegankelijk via de website van de FOD Volksgezondheid tot 2009. De verslagen in verband met de activiteiten in 2010 zullen heel binnenkort beschikbaar zijn en zullen eveneens toegankelijk zijn van zodra we over alle verslagen beschikken. De tabel in bijlage geeft een beeld van de spreiding van de verschillende werkingskosten van de Colleges. Deze relatieve spreiding werd berekend in 2008, maar onderging sindsdien geen merkbare wijzigingen. U zult merken dat de belangrijkste kosten verband houden met de samenstelling en het updaten van een permanente gegevensbank voor de colleges die er een hebben.

4) Heel wat colleges hebben een register ingevoerd, maar niet allemaal. Dit kan worden verklaard door het feit dat voor sommige activiteitssectoren, de diversiteit van de interventies die deel uitmaken van een zorgprogramma of een functie aanleiding was voor de betrokken colleges om te opteren voor een aanpak gericht op bepaalde thema’s, eerder dan op het opstellen van een register. Dit is onder meer het geval voor geriatrie, medische beeldvorming, intensieve zorgen en gespecialiseerde spoedgevallenzorg (de laatste twee hebben echter wel een website). Nog in dit verband kan het College voor oncologie een beroep doen of zal het een beroep kunnen doen op het kankerregister, maar het heeft zijn activiteit meer toegespitst op de uitwerking van richtlijnen, in nauwe samenwerking met het KCE.

5) De gebundelde ervaring, de ingezamelde gegevens en de uitgevoerde analyses maken dat de colleges van geneesheren onmiskenbaar waardevol zijn voor de verdere ontwikkeling van de externe toetsing van de zorgkwaliteit. Momenteel worden verschillende pistes overwogen om uit de opgedane ervaring lessen te trekken voor een optimalisering van de werking en het benutten van deze structuren. De perspectieven geopend door deze denkoefeningen zouden moeten kaderen in een groter geheel dat aan de verschillende betrokken instellingen de mogelijkheid biedt om de evaluatie en de bevordering van de zorgkwaliteit op een globale en coherente manier aan te pakken. Om dit te verwezenlijken is het van belang dat er op het terrein een kwaliteitscultuur wordt ontwikkeld en in stand gehouden die gebaseerd is op controleerbare gegevens, en niet langer enkel en alleen op subjectieve beoordelingen. Hier wordt reeds geruime tijd werk van gemaakt, maar dit werk dient te worden voortgezet op lange termijn zodat de relaties tussen de verschillende betrokken actoren het mogelijk maken dat de informatie met de nodige transparantie kan circuleren.

Bijlage : verdeling van de onkosten van de Colleges

Colleges

bedrag contract

% administratie

% vergaderingen

% website database hosting

% activiteitenverslag

   % andere: telefoon, teleconferencies
internet, huur, personeelskosten

MIC

45000,00

4,41

13,87

72,47

4,62

0,05

NIC

45000,00

4,01

10,69

85,30

0,00

0,00

IVF

130185,00

0,59

3,75

94,41

0,00

0,01

INT.ZORG

60000,00

4,50

12,67

77,93

0,00

0,05

URGENTIE

35000,00

3,04

9,72

70,26

4,86

0,12

CARDIO CLIN

38500,00

23,43

0,00

76,57

0,00

0,00

CARDIO EP

32000,00

17,23

27,74

50,44

0,00

0,05

CARDIO INTERV

56000,00

0,00

0,00

100,00

0,00

0,00

CARDIO CHIRURGIE

33625,00

8,97

26,42

47,06

0,00

0,18

GERIATRIE

37800,00

40,82

24,86

4,02

0,00

0,30

ONCOLOGIE

35000,00

19,95

15,19

64,86

0,00

0,00

RADIOTHERAPIE

46500,00

12,47

10,27

77,25

0,00

0,00

NEFROLOGIE

85000,00

2,69

11,33

14,08

0,00

0,72

MED BV RX

65000,00

51,72

5,36

42,92

0,00

0,00