Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4233

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken

De defecte internationale paspoorten

paspoort
gebrekkig product

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
24/1/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3852

Vraag nr. 5-4233 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Verschillende media melden op 12 oktober 2011 dat bijna een half miljoen Belgische internationale paspoorten een productiefout bevatten. Het plastic blaadje met de foto en andere informatie zou daardoor uit het paspoort scheuren.

Volgens een woordvoerder van de FOD Buitenlandse Zaken zou het gaan om een productiefout bij 426.000 paspoorten die tussen januari 2008 en februari 2009 werden uitgereikt. Elke maand duiken er 150 tot 200 defecte paspoorten op. In totaal doken er zo nog maar 4.000 paspoorten op, minder dan 1 procent dus.

De cijfers en data die ik zonet aanhaalde, doen bij mij toch wel enkele vragen rijzen:

1. Wil dit zeggen dat dit plastic blaadje uit al deze 426.000 paspoorten gaat scheuren?

2. Hoe lang is de FOD Buitenlandse Zaken al op de hoogte van dit probleem?

3. Sinds wanneer worden de defecte paspoorten kosteloos vervangen? Zijn er ook mensen die hun defecte paspoort nog dienden te laten vervangen op eigen kosten, bijvoorbeeld in de periode dat het probleem het eerst aan het daglicht kwam? Zo ja, hoeveel? En werden deze mensen naderhand gecompenseerd voor deze kosten?

4. Heeft de FOD Buitenlandse Zaken al vragen gekregen voor het terugbetalen van extra kosten veroorzaakt door een defecte paspoort, zoals visumkosten, het omboeken van vluchten, annuleren van hotelreservaties,… ?

5. Zo ja, wat is hiermee gebeurd?

6. Kan de minister bevestigen dat eigenlijk op basis van de paspoortnummers zou kunnen achterhaald worden over welke paspoorteigenaars het gaat?

7. Welke stappen heeft de FOD Buitenlandse Zaken tot nu toe ondernomen om dit probleem proactief aan te pakken? Of, waarom heeft de FOD dit tot nu toe niet gedaan?

Antwoord ontvangen op 24 januari 2012 :

1. Buitenlandse Zaken is er sinds voorjaar 2009 op de hoogte van dat het doorzichtig tussenblaadje in een serie paspoorten geproduceerd tussen begin 2008 en begin 2009 af en toe los raakt, wanneer het paspoort zeer intensief gebruikt wordt. Van deze reeks werden tot eind juni 2011 3 949 paspoorten, zijnde 0,93 % van de 426 170 geproduceerde paspoorten, gratis vervangen. Het aantal gratis vervangingen ten gevolge van de loskomende transparant schommelt tussen de 150 en 200 per maand.

Het is dus in elk geval zo dat het probleem zich in de praktijk slechts voor een zeer beperkt aantal paspoorten stelt en zeker niet voor alle paspoorten uit die serie.

2. Buitenlandse Zaken heeft aan de producent gevraagd om alle paspoorten uit die serie die dat defect vertonen gratis te vervangen, ook na de contractuele garantieperiode van één jaar. De producent heeft daarmee ingestemd en doet dat ook voor alle gevallen die terecht blijken.

3. Onmiddellijk na ontdekking van de eerste gevallen in 2009, is de producent in overleg met Buitenlandse Zaken overgeschakeld naar een duurzamer materiaal voor het decodeerblad, weliswaar met een minder esthetisch uitzicht maar met een grotere weerstand. Met die nieuwe reeks paspoorten zijn er tot nu toe geen problemen geweest.

Op 12 mei 2009 werden per omzendmail alle ambassades en consulaten en op 15 mei 2009 alle gemeenten en provincies in kennis gesteld van het probleem en de mogelijkheid en voorwaarden voor gratis vervanging van een defect paspoort.

4. Buitenlandse Zaken heeft al vragen gekregen om kosten terug te betalen die veroorzaakt werden door de productiefout in het policarbonaat (transparant decodeerblaadje). Het huidige contract met de producent voorziet geen mogelijkheid tot schadevergoeding voor die productiefout.

Niettemin heeft Buitenlandse Zaken voor de flagrante gevallen waarbij de productiefout in het policarbonaat financiële schade had veroorzaakt (bijv. personen in transit in een buitenlandse luchthaven die hun reis niet konden verderzetten) een schadevergoedingsprocedure uitgewerkt gebaseerd op de volgende elementen: terugbetaling van de geannuleerde reisbiljetten of betaling van het supplement voor een herboeking, betaling van hotelkosten en een dagvergoeding (voor maaltijden); die twee laatste kosten worden beperkt tot de maximumbedragen van toepassing voor de personeelsleden van Buitenlandse Zaken op dienstreis. Uiteraard worden bewijsstukken gevraagd betreffende de opgelopen schade.

5. Er is geen terugroepcampagne. Er zijn geen plannen om de personen die over een paspoort uit die serie beschikken, individueel aan te schrijven, te meer daar het probleem zich slechts in een zeer beperkt aantal gevallen stelt.