Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4230

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Sociale Zekerheid - Volksgezondheid - Begroting informatica 2011 - Uitgaven - Gemeenschappelijke diensten en databanken

ministerie
sociale zekerheid
begrotingsuitgave
toegepaste informatica
volksgezondheid

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
19/7/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2881

Vraag nr. 5-4230 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In de algemene uitgavenbegroting wordt een onderscheid gemaakt tussen de verschillende types van uitgaven via de programmastructuur en de basisallocaties. Inzake informatica zijn er twee belangrijke basisallocaties om het totale informaticabudget te bepalen:

- 12.11.04: allerhande werkingsuitgaven met betrekking tot de informatica;

- 74.22.04: investeringsuitgaven inzake informatica.

Voor de diensten van de geachte minister gaat het hier over Sociale Zekerheid en Volksgezondheid. Graag had ik een antwoord per onderdeel.

Sociale Zekerheid:

Voor het jaar 2010 bedroeg het vereffeningskrediet 10 231 000 euro voor werkingsuitgaven met betrekking tot de informatica en 2 774 000 euro voor investeringen inzake informatica. Voor 2011 loopt dit op tot 11 543 000 euro voor werking en voor de investeringen daalt dit naar 1 449 000 euro.

De bedragen voor het vastleggingskrediet waren identiek aan die van het vereffeningskrediet.

Volksgezondheid:

Voor het jaar 2010 bedroeg het vereffeningskrediet 5 696 000 euro voor werkingsuitgaven met betrekking tot de informatica en 1 344 000 euro voor investeringen inzake informatica. Voor 2011 loopt dit op tot 5 838 000 euro voor werking en voor de investeringen tot 1 395 000 euro.

Het vastleggingskrediet bedroeg, in 2010, 5 382 000 euro voor werking en 1 343 000 euro voor investeringsuitgaven. In 2011 loopt dit op tot 5 666 000 euro werkingskredieten en 1 358 000 euro investeringsuitgaven.

Ik heb voor de geachte minister de volgende vragen:

1) Kan zij een opdeling maken voor 2010 en 2011 van de grootste uitgavencategorieën binnen de post werkingsuitgaven met betrekking tot de informatica? Kan zij de uitsplitsing maken voor onderhoudscontracten, consultancy opdrachten, assessments, per-event tussenkomsten?

2) Kan zij een opdeling maken voor 2010 en 2011 van de grootste uitgavencategorieën binnen de post investeringsuitgaven inzake informatica? Kan zij de uitsplitsing maken voor aankoop van hardware, aankoop van software, softwareontwikkeling, opleiding? Zijn er nog andere grote uitgavenposten?

3) Zijn er nog andere informatica-uitgaven naast de uitgaven op de hierboven vermelde basisallocaties?

4) Kan zij een overzicht geven van het " encours ", met andere woorden van de reeds vastgelegde, maar nog niet vereffende bedragen op 1 januari 2011? Is het mogelijk om hier ook een uitsplitsing per categorie te maken? Hoeveel zal hiervan worden vereffend in 2011, 2012, 2013, enz.? Welke bedragen waren reeds voorzien in 2010?

5) Zijn er diensten / databases die gemeenschappelijk zijn voor Sociale Zekerheid en Volksgezondheid of gaat het hier over volledig gescheiden entiteiten? Zo ja, welke zijn die en waar vallen die dan onder? Zo neen, heeft men ooit de oefening gemaakt of dit niet interessanter zou zijn?

Antwoord ontvangen op 19 juli 2012 :

    A. Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid

De verder opgesomde bedragen betreffen de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, met uitzondering van de volgende entiteiten (omdat die hun informatica-uitgaven autonoom beheren): Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid, Centrum voor onderzoek in Dierengeneeskunde en Agrochemie, de cel Kyoto en de Beleidscel.

1)     De opdeling voor de werkingsuitgaven met betrekking tot informatica zijn te vinden in onderstaande tabel volgens de gevraagde uitsplitsing voor de jaren 2010 en 2011.

2)     De opdeling voor de investeringsuitgaven met betrekking tot informatica zijn eveneens te vinden in onderstaande tabel volgens de gevraagde uitsplitsing voor de jaren 2010 en 2011.

3)     Naast de hierboven vermelde basisallocaties zijn er nog andere informatica-uitgaven op basisallocatie 21-22-121110 waarop de personeelskosten van MvM-gedetacheerden gealloceerd zijn. Voor de jaren 2010 en 2011 bedroeg het totaal van deze kosten jaarlijks 4 413 Keuro.

4)     Het encours op 1 januari 2011 bedroeg voor de werkingsuitgaven 190 Keuro en voor de investeringsuitgaven 141 Keuro. De hier geciteerde bedragen zijn waren dus vastgelegd in 2010 en dienden vereffend met kredieten 2011 na 1 januari 2011.

5)     Er zijn momenteel geen gemeenschappelijke databases of systemen. 

VASTLEGGINGSKREDIETEN

 

2010

2011

onderhoudscontracten

 

2 785 Keuro

2 936 Keuro

consultancy

 

2 184 Keuro

1 818 Keuro

assessments

 

0 Keuro

0 Keuro

per-event tussenkomsten

 

0 Keuro

0 Keuro

opleiding

 

96 Keuro

103 Keuro

 

TOTAAL 121104

5 066 Keuro

4 857 Keuro

aankoop hardware

 

714 Keuro

823 Keuro

aankoop software

 

21 Keuro

81 Keuro

software-ontwikkeling

 

0 €

0 €

nog te transfereren budget naar 1204

 

 

200 Keuro

 

TOTAAL 742204

735 Keuro

1 104 Keuro

 

TOTAAL 121110

4 413 Keuro

4 413 Keuro

niet-vastgelegd krediet

 

208 Keuro

 

  1. FOD Sociale Zekerheid  

De antwoorden op uw vragen zijn berekend op basis van de situatie op 26 augustus 2011 en 10 april 2012.

1. Het budget 2010 voor 1211 04 bedraagt 11 475.000 en voor 7422 04 bedraagt het 1 166 000 euro. Dit komt door een opgelegde besparing van 201 000 euro en een interne herverdeling van 1 563 000 euro. Het budget 2011 is gelijk aan het budget 2010, voor 1211 04 bedraagt het 11 033.000 euro en voor 7422 04 bedraagt het 1 625 000 euro. Dit komt door een interne herverdeling van 221 000 euro. Een uitgave kan soms in meerdere categorieën worden ondergebracht; wij hebben ervoor gekozen om de uitgave in de meest relevante categorie onder te brengen.

Uitgave 2010

onderhoud

Consultancy

Assessments

Per event

Leasing

121104

10 076 000,00

72 000,00

58 000,00

0,00

1 269 000,00

Uitgave 2011

onderhoud

Consultancy

Assessments

Per event

Leasing

121104

9 580 000,00

125 000,00

59 000,00

0,00

1 269 000,00

2.

1. Een uitgave kan soms in meerdere categorieën worden ondergebracht; wij hebben ervoor gekozen om de uitgave in de meest relevante categorie onder te brengen.

2. De categorie 'Vorming' is hier niet opgenomen, omdat ze is opgenomen onder BA 1211 01.

Uitgave 2010

Aankoop Hardware

Aankoop Software

Software ontwikkeling

Andere

742204

470 000,00

520 000,00

0,00

176 000,00

Uitgave 2011

Aankoop Hardware

Aankoop Software

Software ontwikkeling

Andere

742204

1 095 000,00

530 000,00

0,00

0,00

Er zijn geen andere grote uitgavenposten.

3. Ja, er zijn nog andere informatica-uitgaven naast de uitgaven op de hierboven vermelde basisallocaties.

4.De antwoorden op uw vragen zijn berekend op basis van de situatie op 26 augustus 2011

1211 04

 

 

 

 

 

Vereffening 2010

onderhoud

Consultancy

Assessments

Per event

Leasing

IN 2010

6 853 000,00

72 000,00

58 000,00

0,00

1 269 000,00

IN 2011

3 223 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

7422 04

 

 

 

 

 

Vereffening 2010

Aankoop Hardware

Aankoop Software

Software ontwikkeling

Andere

 

IN 2010

64 000,00

466 000,00

0,00

176 000,00

 

IN 2011

406 000,00

54 000,00

0,00

0,00

 

 

1211 04

 

 

 

 

 

Vereffening 2011

onderhoud

Consultancy

Assessments

Per event

Leasing

IN 2011

4 368 000,00

52 000,00

59 000,00

0,00

1 269 000,00

IN 2012

 5 212 000,00

73 000,00

0,00

0,00

0,00

7422 04

 

 

 

 

 

Vereffening 2011

Aankoop Hardware

Aankoop Software

Software ontwikkeling

Andere

 

IN 2011

96 000,00

19 000,00

0,00

0,00

 

IN 2012

999 000,00

511 000,00

0,00

0,00

 

De antwoorden op uw vragen zijn berekend op basis van de situatie op 10 april 2012

1211 04

 

 

 

 

 

Vereffening 2010

onderhoud

Consultancy

Assessments

Per event

Leasing

IN 2010

6 854 000,00

72 000,00

58 000,00

0,00

1 269 000,00

IN 2011

3 150 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

IN 2012

72 000

0,00

0,00

0,00

0,00

7422 04

 

 

 

 

 

Vereffening 2010

Aankoop Hardware

Aankoop Software

Software ontwikkeling

Andere

 

IN 2010

64 000,00

466 000,00

0,00

176 000,00

 

IN 2011

406 000,00

54 000,00

0,00

0,00

 

IN 2012

0,00

0,00

0,00

0,00

 

 

1211 04

 

 

 

 

 

Vereffening 2011

onderhoud

Consultancy

Assessments

Per event

Leasing

IN 2011

6 770 000,00

52 000,00

59 000,00

0,00

1 269 000,00

IN 2012

2 800 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

IN 2013

83 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

7422 04

 

 

 

 

 

Vereffening 2011

Aankoop Hardware

Aankoop Software

Software ontwikkeling

Andere

 

IN 2011

573 000,00

319 000,00

0,00

0,00

 

IN 2012

522 000,00

211 000,00

0,00

0,00

 

IN 2013

0,00

0,00

0,00

0,00

 

5. Er zijn geen gemeenschappelijke diensten / databases voor FOD Volksgezondheid en FOD Sociale Zekerhei. In het verleden werd een oefening uitgevoerd.