De nood aan een communicatie- en informatiebeleid
politieke communicatie
betrekking tussen overheid en burger
openbaarheid van het bestuur
toegang tot de informatie
informatieverspreiding
communicatiebeleid
informatiebeleid
23/12/2011 | Verzending vraag |
2/3/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3802
Wij verwijzen naar de aanbeveling AA 10/01 uit het jaarverslag 2010 van de federale Ombudsman. In 2010 was 1 op 3 klachten gebaseerd op een tekortkoming van de administratie in haar verplichting tot informatie, transparantie en toegankelijkheid.
De Algemene Beleidsnota Ambtenarenzaken 2010 stelt dat er blijvend moet geïnvesteerd worden in een administratie die een kwalitatieve dienstverlening verzekert aan de samenleving.
In het Handvest van de Gebruiker van de Openbare Diensten, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 22 januari 1993, is de voornaamste bekommernis het aanbieden van een openbare dienstverlening aangepast aan de behoeften van elke gebruiker.
Welnu, de administratie mag niet blijven wachten tot de burger klaagt over vertragingen, 'kinderziekten" van nieuwe systemen, fouten, aanpassingen … om hem daarover correct te informeren. Ze moet zelf het initiatief nemen!
De communicatie van de federale overheden moet correct zijn, betrouwbaar neutraal, anticipatief en systematisch zijn en ten gepaste tijden gebeuren.
Een transparant en doeltreffend overkoepelend communicatiebeleid is onmisbaar ter versteviging van het vertrouwen van de burger in de overheid.
Graag ontving ik van U, mevrouw de minister, antwoord op deze vragen:
1. Erkent de minister dat er nood is aan een overkoepelend communicatie- en informatiebeleid?
2. Welke stappen heeft de minister daartoe reeds ondernomen?
1 en 2. Een overkoepelend communicatie- en informatiebeleid is inderdaad noodzakelijk. Ik dien er op te wijzen dat er door mijn diensten, en meer bepaald door de algemene Directie Externe Communicatie reeds een coördinatie van het informatie- en communicatiebeleid wordt verzorgd. Deze coördinatie houdt in dat de algemene directie – via de federale portaalsite en de recentste communicatiemiddelen zoals Facebook of Twitter en in nauwe samenwerking met de communicatieverantwoordelijke van de verschillende federale overheidsdiensten – de informatie ter beschikking stelt van de burger.
De communicatieverantwoordelijken van de verschillende federale overheidsdiensten zullen via hun netwerk van communicatoren blijven werken aan de optimalisering van de communicatie van de federale overheid naar de burger.
Zoals vermeld in het regeerakkoord van 1 december 2011 zal het onthaal van de burgers door de administratie worden verbeterd en elke federale overheidsdienst zal een charter voor een klantvriendelijke overheid opstellen. Ik verwijs tevens naar mijn antwoord op uw parlementaire vraag in verband met de federale infolijn (5-4075).