Het besparingsplan van de NMBS
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
publieke dienst
2/12/2011 | Verzending vraag |
7/12/2011 | Dossier gesloten |
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-1347
De voorbij weken groeiden de turbulenties en vooral ook de ergernis over wat er o.a. uitlekte over het besparingsplan van de NMBS. Laat ons eerlijk zijn, iedereen weet dat zich besparingen opdringen. Daarbij stelt zich de cruciale uitdaging om deze zo te organiseren dat de kernopdracht van de NMBS, nl. het bieden van optimale mobiliteit aan zoveel mogelijk reizigers, niet in het gedrang komt. Dat aanvaardbare minima qua kwaliteit en aanbod zeker worden bewaard en dat de neerwaartse spiraal waarin de NMBS de voorbij jaren in vastliep, wordt omgebogen tot een publieke dienst die alom wordt geapprecieerd. Zoals het ooit was.
Het besparingsplan van de NMBS wijst echter in een diametraal andere richting, namelijk het substantieel inleveren op zowel kwaliteit als kwantiteit van de service. Uitvoering van dit plan zal leiden naar het afschaffen van 200 treinverbindingen - tweehonderd - waardoor reizigers zonder alternatief het mobiliteitsmoeras worden ingestuurd. Daarnaast verdwijnt er een tiental opstapplaatsen. De algemeen negatieve en zelfs razende reacties van vele betrokkenen, liegen er niet om. Het gaat hier over een ernstige bedreiging van de kernopdracht van de NMBS. Daarbij suggereren o.a. de vakbonden dat er op vele andere plaatsen grondig kan worden gesaneerd, bijv. in de onwaarschijnlijke reeks van consultancy opdrachten die de NMBS zo kwistig rondstrooit.
Beaamt de minister dat dit besparingsplan ten gronde ingrijpt op de kernopdracht van de NMBS en de kwaliteit en kwantiteit van de publieke dienstverlening grondig bedreigt en bij uitvoering onaanvaardbaar zal verminderen?
Hoe verklaart de minister dat de NMBS steeds opnieuw blijk geeft van een misprijzen voor haar kernopdracht, systematisch besparingen doorvoert die de gebruikers op een ingrijpende wijze raakt in hun recht en mogelijkheden op basismobiliteit?
Zal de minister de NMBS hierop aanspreken en dwingen tot het formuleren van andere besparingsscenario's, die minimaal de dienstverlening belagen? Vindt de minister een oplossing in de richting van het drastisch verminderen van peperdure en lang niet altijd relevante consultancyopdrachten? Is de minister bereid om besparingen te zoeken in hecht overleg met o.a. de vakbonden, de belangenverdedigers van reizigers en consumenten?