Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-37

van Bart Tommelein (Open Vld) d.d. 30 augustus 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Vervuiling van de cabines van vliegtuigen (cabin contamination) - Gevaren voor de volksgezondheid

vliegtuig
veiligheid van het luchtverkeer
verontreiniging
giftige stof
arbeidsveiligheid
volksgezondheid

Chronologie

30/8/2010Verzending vraag
12/1/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-36

Vraag nr. 5-37 d.d. 30 augustus 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vorige week lekte via de Duitse zender NDR een intern document uit van de Duitse vereniging van luchtvaartmaatschappijen (BDF). Daarin drukken de vliegtuigmaatschappijen hun bezorgdheid uit over het "potentieel opflakkeren van een maatschappelijke discussie" over de problematiek van 'cabin contamination'. Dit betreft toxische dampen, afkomstig uit motorolie, die aan boord via de airconditioning kunnen vrijkomen. Eerder berichtte ook een Nederlandse nieuwszender over de gevaren van "cabin contamination".

In Australië werd hieromtrent een parlementair onderzoek opgestart en ook in het Engelse parlement zijn er vragen over gesteld. Volgens deskundigen ontstaat de vergiftiging door olielekkage in de motor. Daardoor kan het giftige oliebestanddeel TCP in het aircosysteem terechtkomen. Soms gebeurt het ongemerkt en betreft het kleine hoeveelheden.

Soms is er sprake van een 'fume event', een rookwolk die de cockpit vult. Sommige toestellen zouden er meer last van hebben dan andere. Zo zijn er veel meldingen op vluchten in de Boeing 757 en de BAe 146. In Nederland zijn vliegtuigmaatschappijen verplicht om fume events en olielekkage te melden aan de Inspectie van Verkeer en Waterstaat.

Ik had dan ook graag volgende vragen voorgelegd:

1) Bent u vertrouwd met het fenomeen van de cabin contamination en kan u dit toelichten vanuit het oogpunt volksgezondheid?

2) Kan u uitvoerig toelichten welke maatregelen werden getroffen ten opzichte van de maatschappijen die opereren vanuit onze luchthavens om deze cabin contaminations te voorkomen?

3) Moeten de zogenaamde fume events en olielekkages ook in ons land aan de bevoegde overheidsdiensten worden gemeld? Zo neen, waarom niet en bent u bereid om, naar het Nederlandse voorbeeld, te vragen dat deze incidenten aan de controlediensten zouden worden gemeld? Zo ja, hoeveel van die incidenten deden zich jaarlijks voor, respectievelijk in de laatste drie jaren?

4) Heeft u hieromtrent al overleg gepleegd met de sector en/of uw Europese collega's? Zo ja, wat waren de belangrijkste conclusies? Zo neen, bent u bereid om met de sector samen te zitten en na te gaan in hoever Europese maatregelen raadzaam zijn?

5) Kan u toelichten welke gevaren voor de gezondheid voortvloeien uit die lekkages en zogenaamde fume events? Moeten en kunnen er bepaalde voorzorgsmaatregelen worden getroffen?

6) Vindt u het aangewezen de piloten te wijzen op het potentiële gevaar voor de volksgezondheid van die rookvervuiling in het vliegtuig zelf, veroorzaakt door de TCP's? Zo ja, kan u dit concreet toelichten? Zo neen, waarom niet?

Antwoord ontvangen op 12 januari 2011 :

1. Het principe van de vervuiling van de cabine- of de cockpitlucht door motoroliedampen is bekend bij de luchtvaartoverheden. Deze dampen kunnen bij de inzittenden van het vliegtuig leiden tot het zich onwel voelen.

2. De vliegtuigbouwers en de certificatie-overheden verzekeren de opvolging van deze problematiek: zij publiceren informatiebulletins, wijzigingsbulletins en luchtwaardigheidsinstructies. Zo werden in het verleden reeds verschillende wijzigingen doorgevoerd aan vliegtuigen uit de Belgische vloot (onder meer aan de lagerafdichtingen en de APU (Auxiliary Power Unit)).

3. In toepassing van het koninklijk besluit van 22 april 2005 inzake de melding van voorvallen in de burgerluchtvaart, moet elk voorval aan het Directoraat-generaal Luchtvaart gemeld worden. Zij worden geregistreerd in de categorie “Explosions / Fire / Fumes / Smell / Smoke – te wijten aan non-component specific events”. In 2008, 2009 en 2010 (tot en met september) werden respectievelijk 35, 25 en 11 van dergelijke voorvallen gemeld.

4. In Europees verband werd reeds door EASA, het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart, gestart met een onderzoek naar de noodzaak om te komen tot nieuwe luchtwaardigheidsstandaarden inzake cabin contamination. Er dient echter opgemerkt te worden dat het jaarlijks aantal gemelde voorvallen inzake cabin contamination beperkt blijft.

5. Met betrekking tot het gezondheidsaspect, verwijs ik het geachte lid door naar mijn collega bevoegd voor Volksgezondheid.