Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-368

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 17 november 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Onverzekerde voertuigen - Aantallen - Opsporingsmethoden

autoverzekering
politiecontrole
officiële statistiek
geografische spreiding
overtreding

Chronologie

17/11/2010Verzending vraag
24/12/2010Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-367

Vraag nr. 5-368 d.d. 17 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In de maand oktober 2010 waren er weer ongevallen met onverzekerde voertuigen en enkele daarvan veroorzaakten bijzonder veel hinder. Zo was er het ongeval op de E17 in Kruibeke op 27 oktober 2010, waar twee personenwagens en een vrachtwagen bij betrokken waren. Door het ongeval was de ochtendspits extra zwaar (30 kilometer file) en moesten diverse omleidingen worden georganiseerd. Ook de Liefkenshoektunnel moest tijdelijk tolvrij worden gemaakt.

Naast de materiële schade is er telkens dus ook een fikse economische schade. Het voertuig dat het ongeval veroorzaakte, was niet ingeschreven en niet verzekerd. De gevolgen voor alle benadeelden zijn uiteraard groot. Ze zijn dat echter ook voor de maatschappij, want de schadevergoeding die door het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds wordt uitgekeerd, komt van de verzekeringspremies van de burgers die wel in orde zijn met hun verplichte autoverzekering.

In het licht van het bovenstaande had ik graag de volgende informatie gekregen :

1) Hoeveel onverzekerde voertuigen reden op de Belgische wegen in de periode 2007- 2010?

2) Graag kreeg ik een opdeling per gewest?

3) Welke middelen worden ingezet om onverzekerde voertuigen op te sporen?

4) Hoever staat het met de Kruispuntbank van de voertuigen?

5) Werkt de Veridass-databank zoals het hoort? Zal ze nog operationeel zijn na de oprichting van de Kruispuntbank?

6) Hoever staat het met de proefprojecten bij de politie waarbij, met behulp van een speciaal apparaat in het politievoertuig, de nummerplaten van niet verzekerde voertuigen kunnen worden opgespoord? Kan dit ook voor niet gekeurde voertuigen?

Antwoord ontvangen op 24 december 2010 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

1,2 en 3. De gevraagde gegevens m.b.t. het aantal onverzekerde voertuigen, hun opsplitsing per gewest en de werking van de Veridass-databank behoren tot de bevoegdheid van de minister van Financiën, die bevoegd is voor het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds.

4. De wet van 19 mei 2010 betreffende de oprichting van de Kruispuntbank Voertuigen (KBV) zal in de loop van 2011 uitgevoerd worden door een koninklijk besluit betreffende de praktische organisatie en gebruiksmodaliteiten van de databank en betreffende de verplichte registratie van de voertuigen.

5. De ontwikkeling van de KBV gebeurt in nauw overleg met de verschillende stake-holders, waaronder Veridass. Daarin komt de gegevensuitwisseling over de niet-verzekerde voertuigen aan bod, maar dit moet verder operationeel worden bekeken.

6. De informaticadienst van de geïntegreerde politie beschikt over de gegevens van de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV), waarin ook de gegevens met betrekking tot de autokeuring zijn opgenomen.

Het automatisch scansysteem om al rijdend via de nummerplaat o.a. niet-verzekerde voertuigen op te sporen, geraakt meer en meer ingeburgerd bij de politie. Dit systeem kan ook worden gebruikt om niet-gekeurde voertuigen op te sporen.