Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-363

van Karl Vanlouwe (N-VA) d.d. 17 november 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Provinciaal veiligheidsoverleg Brussel - Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) - Rol van de veiligheidsagenten - Full Integrated Police Action

stadsvervoer
openbaar vervoer
openbare veiligheid
beveiliging en bewaking
identiteitsbewijs

Chronologie

17/11/2010Verzending vraag
19/8/2011Antwoord

Vraag nr. 5-363 d.d. 17 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik verwijs naar het antwoord van de minister op de schriftelijke vraag nr. 4-6457 van 11 januari 2010 over de veiligheidsagenten van de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB).

Het provinciaal veiligheidsoverleg brengt de overheden van bestuurlijke en gerechtelijke politie samen op provinciaal niveau. De voornaamste taak van dit overleg is erop toezien dat de doelstellingen van de zonale veiligheidsraden worden bereikt, enerzijds via de zonale veiligheidsplannen en anderzijds via de beheerscycli van de zonale veiligheidsplannen.

Het provinciaal veiligheidsoverleg moet ook een geïntegreerde en gecoördineerde benadering van de problemen en fenomenen op het vlak van veiligheid tot stand brengen. Het verzekert aldus een betere coördinatie van het beleid gevoerd door de lokale en door de federale politiediensten. Het geeft zowel impulsen naar de lokale besturen als signalen naar de federale overheid.

De werking van dit overlegorgaan is echter onbekend. We weten dat er op 17 november 2009 overleg is geweest en dat deel werd genomen aan verschillende vergaderingen van het departement civiele veiligheid. Die informatie halen we uit het jaarrapport Binnenlandse Zaken. Voorts kan men op de website van de Brusselse gouverneur afleiden welke mensen aan dit overleg deelnemen en welke formele opdrachten het heeft.

Er werd beslist om de operaties "Full Integrated Police Action (FIPA) openbaar vervoer" op te richten, waar een beroep op moet worden gedaan wanneer een verhoogde politieaanwezigheid in en rond het openbaar vervoer noodzakelijk is.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel keer is dit orgaan bijeengekomen in de laatste vijf jaar?

2) Zijn de notulen en beslissingen van dit overleg ter inzage en kan de minister ze ons bezorgen?

3) Welke beslissingen zijn sinds 2009 genomen met betrekking tot de polemiek rond de bevoegdheid van MIVB-veiligheidsagenten om identiteitsdocumenten te controleren?

4) Hoeveel keer is voor het Brussels openbaar vervoer een FIPA ingeschakeld, om welke redenen en welke waren de resultaten?

Antwoord ontvangen op 19 augustus 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1 en 2. Ik verwijs u naar de bevoegdheid van de Gouverneur van het Arrondissement Brussel-hoofdstad.

3. De veiligheidsagenten van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) zijn wettelijk bevoegd om identiteitscontroles bij reizigers uit te voeren, maar kunnen hiertoe niet overgaan tot bestuurlijke aanhoudingen (Wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid).

4. In 2010 werden twee Full Integrated Police Action (FIPA)’s georganiseerd in het Brussels openbaar vervoer : op 30 maart en op 9 november.

In 2011 werd reeds één FIPA georganiseerd op 31 maart.

Dit type operatie kadert vooreerst in de strijd tegen het gevoel van onveiligheid in de metro, op bussen, trams, treinen en bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-stations, evenals in de strijd tegen het schoolverzuim.

Tijdens de FIPA van 31 maart 2011 werden 258 personen door de politie gecontroleerd, waarvan er 28 illegaal in het land verbleven en 29 om diverse redenen in de Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) geseind waren. De veiligheidsdiensten van de MIVB en van de NMBS voerden 12 205 controles uit van vervoerbewijzen.