Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-35

van Bart Tommelein (Open Vld) d.d. 30 augustus 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Vergroenen motoren- & wagenpark - Onmogelijkheid elektrische moto's in te schrijven

tweewielig voertuig
registratie van een voertuig
elektrisch voertuig

Chronologie

30/8/2010Verzending vraag
13/12/2010Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-34

Vraag nr. 5-35 d.d. 30 augustus 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Importeurs van elektrische scooters en motoren worden geconfronteerd met een tekortkoming inzake de regelgeving voor het inschrijven van motoren. Voor de verkoop van elektrische bromfietsen categorie A en B stelt zich geen probleem. Vandaag stelde ik echter vast dat de wetgeving inzake inschrijving van motoren danig tekortschiet.

Elektrische motoren kunnen in ons land enkel worden ingeschreven als zij van de categorie A of B zijn.

Bij gebrek aan het opgeven van een motorinhoud (cc), kan de motor, vreemd genoeg, niet worden ingeschreven. De motor kan perfect gebruikt worden onder cat. B (45 km/u) maar technisch niet beperkt worden tot die snelheid.

Kort samengevat komt het erop neer dat elektrische motoren die een snelheid hebben die hoger ligt dan 45 km/uur (+45 km/u) niet kunnen worden ingeschreven.

Volgens de huidige wetgeving kan de importeur zich niet in orde stellen. Jammer genoeg beperkt de overheid aldus de commerciële activiteiten van milieuvriendelijke voertuigen.

Daarnaast verneem ik dat het tevens bijzonder moeilijk zou zijn om elektrische wagens binnen een redelijke termijn in te kunnen schrijven.

Ik verneem van diverse ondernemers dat er ook problemen zijn voor de verkoop van wagens op perslucht, aangezien perslucht niet voorkomt op het inschrijvingsformulier. Dus ook deze categorie kan niet worden ingeschreven.

Het lijkt me een bijzonder slecht signaal vanwege de overheid dat vervoersmiddelen die milieuvriendelijk zijn en waarschijnlijk een cruciale rol zullen spelen in het stopzetten van de klimaatsopwarming van onze markt worden geweerd en dit tengevolge administratieve rompslomp en een te trage regelgever. Dit stilzitten komt de strijd tegen de klimaatsopwarming niet ten goede en het benadeelt de desbetreffende nieuwe sector.

Ik had dan ook graag volgende vragen voorgelegd:

1) Kan u aangeven waarom elektrische scooters en motoren die sneller rijden dan 45 km/uur momenteel niet kunnen worden ingeschreven in ons land en kan u punt per punt aangeven waar het misloopt? Kan u tevens aangeven hoe u dit probleem gaat aanpakken en tegen wanneer dit probleem kan worden opgelost?

2) Klopt de kritiek vanwege auto-importeurs dat men heden bijzonder veel rompslomp ondervindt om elektrische wagens in te schrijven in ons land en klopt de info als zou dit in de buurlanden zoals Nederland veel sneller kunnen? Zo neen, hoe lang duurt het gemiddeld om een geïmporteerde elektrische wagen in te schrijven in ons land? Zo ja, kan u uitvoerig toelichten waar het probleem ligt en kan u aangeven wat u eraan gaat doen?

3) Kan u aangeven waarom wagens op perslucht momenteel nog niet kunnen worden ingeschreven en kan u tevens aangeven hoe u dit zo snel mogelijk zal oplossen?

4) Bent u bereid om hiervoor samen te zitten met de auto-importeurs teneinde alle knelpunten wat betreft het inschrijven van elektrische wagens en motoren alsook wagens op perslucht te overlopen en weg te werken, aangezien iedereen gebaat is bij een vergroening van ons wagen- en motorenpark? Kan u dit concreet toelichten?

Antwoord ontvangen op 13 december 2010 :

Uw vraag betreffende de problematiek rond elektrische voertuigen houdt verband met twee aspecten, namelijk de homologatie en de inschrijving van deze voertuigen.

Er heerst nogal wat onduidelijkheid over deze twee begrippen en ze worden dan ook dikwijls door elkaar gehaald of zelfs gelijkgesteld. Daarom vind ik het belangrijk om u eerst deze begrippen, homologatie en inschrijving, in het kort te verduidelijken.

De homologatie of goedkeuring van een voertuig is de procedure waarbij wordt nagegaan of het voertuig aan alle reglementaire bepalingen voldoet. Deze reglementaire bepalingen zijn meestal technische voorschriften die ervoor zorgen dat de verkeersveiligheid en de bescherming van het milieu worden gewaarborgd. Er zijn twee soorten homologaties : de homologatie van één specifiek voertuig of de homologatie van een voertuigtype. In het eerste geval wordt er nagegaan of dat ene voertuig aan alle reglementaire bepalingen voldoet en indien dat het geval is, wordt er voor dat voertuig een goedkeuringscertificaat afgeleverd. In het tweede geval wordt er nagegaan of het type van voertuig aan alle reglementaire bepalingen voldoet en indien dat het geval is, wordt er voor dat voertuigtype een goedkeuringscertificaat afgeleverd. Alle voertuigen die gelijkvormig zijn met een goedgekeurd voertuigtype moeten geen homologatie ondergaan. Voor deze voertuigen wordt er een certificaat van overeenstemming of gelijkvormigheidsattest afgeleverd. De homologatie van voertuigen en de aflevering van goedkeuringscertificaten is de bevoegdheid van de goedkeuringsinstantie. Elke Europese Lidstaat beschikt over een goedkeuringsinstantie en in België is dat de Dienst Homologaties van mijn administratie. De aflevering van gelijkvormigheidsattesten is de verantwoordelijkheid van de fabrikant. De homologatie is essentieel voor een voertuig en zonder homologatie kan een voertuig niet worden ingeschreven.

Dat brengt ons bij het tweede begrip : de inschrijving. De inschrijving van een voertuig is de registratie van een voertuig in het Belgisch repertorium der voertuigen. Deze registratie wordt gekenmerkt door een inschrijvingsbewijs en een kentekenplaat. De registratie van een voertuig verleent tevens toestemming tot deelname aan het wegverkeer. Bij de registratie worden een aantal kenmerken van het voertuig opgenomen in het repertorium zoals het chassisnummer, de cilinderinhoud, het vermogen, de brandstof, enz. Deze gegevens worden gebruikt door andere instanties zoals de Federale Overheidsdient (FOD) Financiën voor het innen van de verkeersbelasting, de Federale Politie bij wegcontroles, de keuringsorganismen bij de periodieke keuring, die allen toegang hebben tot het repertorium of een gedeelte daarvan. Het beheer van het repertorium is de bevoegdheid van de Dienst Inschrijvingen van mijn administratie.

1. Wat betreft uw vraag in verband met de elektrisch aangedreven tweewielers met een maximum snelheid hoger dan 45km per uur kan ik stellen dat er zich vandaag de dag geen problemen voordoen. Het feit dat er reeds dergelijke voertuigen zijn ingeschreven bewijst dit.

De elektrische tweewielers waarvan sprake worden door de fabrikant geproduceerd en worden af fabriek geleverd met een elektromotor. Voor deze voertuigen bestaat er een Europese typegoedkeuring en zij beschikken over een Europees gelijkvormigheidscertificaat (CoC). Hierdoor zijn zij op het vlak van de homologatie volledig in orde en hoeft de dienst homologaties niet meer tussen te komen.

Bij de volgende stap, de inschrijving, is er eveneens geen enkel probleem. Het feit dat de cilinderinhoud ontbreekt vormt geen enkele belemmering om het voertuig in te schrijven. De dienst inschrijvingen kan dergelijke voertuigen, als aan alle inschrijvingsvoorwaarden voldaan is, perfect inschrijven.

2. In tegenstelling tot de elektrische tweewielers ligt de zaak bij elektrische personenwagens iets anders.

Aan de ene kant heeft men daar de elektrische personenwagens die geproduceerd worden door de fabrikant en af fabriek worden geleverd met een elektromotor. Deze situatie is gelijkaardig aan die van de elektrische tweewielers hierboven beschreven.

Aan de andere kant zijn er de elektrische personenwagens door verbouwing. Dit zijn personenwagens die door de fabrikant af fabriek met een benzine- of dieselmotor worden geleverd en waar men vervolgens de benzine- of dieselmotor vervangt door een elektromotor. Vermits er bij deze voertuigen een verbouwing heeft plaatsgevonden is het logisch dat het voertuig opnieuw moet gehomologeerd worden. U begrijpt dat door het plaatsen van een elektromotor er andere veiligheidsaspecten een rol zullen spelen. De dienst homologaties dient punt voor punt deze veiligheidsaspecten te controleren zelfs wanneer het verbouwde voertuig werd ingevoerd vanuit een andere Europese Lidstaat. De aanwezigheid van een buitenlands individueel goedkeuringscertificaat is zonder twijfel een meerwaarde, maar is zeker geen vrijgeleide tot inschrijving. Bij gebrek aan een geharmoniseerde reglementering inzake de individuele goedkeuring is het gerechtvaardigd dat dergelijke voertuigen het voorwerp uitmaken van een individuele goedkeuringsprocedure bij de dienst homologaties. Uit rechtspraak van het Hof van Justitie is het bestaan van dergelijke nationale procedures niet noodzakelijk in strijd met de bepalingen van de artikelen 34 en 36 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Indien de elektrische personenwagens over een geldige goedkeuring beschikken en alle andere inschrijvingsvoorwaarden zijn vervuld, vormt de inschrijving ervan geen probleem en kan de dienst inschrijvingen onmiddellijk overgaan tot inschrijving van het voertuig.

3. Voertuigen op perslucht kunnen weldegelijk ingeschreven worden. Er is mij gesignaleerd dat de vermelding ‘perslucht’ niet voorkomt onder de rubriek brandstof op het aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig. Wellicht houdt uw vraag daarmee verband. Echter, dit betekent niet dat een voertuig aangedreven met perslucht niet kan ingeschreven worden. Op het aanvraagformulier heeft men onder de rubriek brandstof namelijk de mogelijkheid voorzien om een dergelijk voertuig in te schrijven onder de vermelding ‘anderen’.

4. Als fabrikanten of invoerders van voertuigen problemen ondervinden bij de homologatie of inschrijving van hun voertuigen, hetzij algemeen, hetzij betreffende een specifiek dossier kunnen zij steeds de dienst homologaties of de dienst inschrijvingen contacteren via de respectievelijke call centers. Daarnaast kunnen zij indien zij dat wensen een afspraak maken met een medewerker om hun dossier met hem te bespreken.

Wanneer het een algemene problematiek betreft die betrekking heeft op een grotere groep belanghebbenden worden meestal de federaties, zoals Febiac, Federauto, enz., erbij betrokken. Op dat niveau vinden er trouwens regelmatig contacten plaats waar niet alleen de belangrijkste problemen uit de sector betreffende homologatie en inschrijving in kaart worden gebracht, maar waar men ook aan oplossingen werkt.