Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3394

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 17 oktober 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Arbeidsongevallen - Veiligheid - Evolutie - Infrabel

arbeidsongeval
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
arbeidsveiligheid
officiële statistiek

Chronologie

17/10/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4750

Vraag nr. 5-3394 d.d. 17 oktober 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op donderdag 29 september raakten enkele arbeiders in opdracht van Infrabel, betrokken bij een ernstig arbeidsongeval, met onder andere één dodelijk slachtoffer en enkele ernstig gewonden. De werken betroffen een tunnel onder een spoorlijn aan het spoorwegstation in Jette. De arbeiders groeven een tunnel, waarboven een aantal zware kranen met wellicht teveel gewicht die daardoor een grondverschuiving veroorzaakten.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoeveel ernstige arbeidsongevallen werden jaarlijks binnen al de geledingen van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) genoteerd in de periode 2006 - 2010? Hoe evolueerde het aantal en de aard van deze ongevallen en tot welke conclusies leiden deze ontwikkelingen? Kan de minister soortgelijke cijfers voor Infrabel voorleggen? Verschillen deze van andere geledingen van de NMBS?

2) Kan men gewagen van een toename van het aantal en van de ernst van arbeidsongevallen binnen alle geledingen van de NMBS en van Infrabel in het bijzonder? Zo ja, welke oorzaken worden hier geduid?

3) Vindt de minister dat de NMBS en in het bijzonder Infrabel, optimaal investeert in de veiligheid van de werknemers? Welke pijnpunten kan de minister hieromtrent vaststellen en hoe wil zij deze verhelpen?