Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3380

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 17 oktober 2011

aan de minister van Justitie

Gevangeniswezen - Gevangenen - Plaatsing - Screening - Risico-analyse - Profiel - Communicatie - Gecentraliseerde screeningdienst

strafgevangenis
gedetineerde
gevangeniswezen

Chronologie

17/10/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4696

Vraag nr. 5-3380 d.d. 17 oktober 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recente ontsnappingen, onder andere uit de gevangenis van Merksplas maar ook eerder uit Dendermonde, maakten duidelijk dat het Directoraat-generaal van het Gevangeniswezen niet over relevante informatie beschikken bij het plaatsen van gevangenen. Zo belanden ontsnappingsexperts in minder streng beveiligde gevangenissen, met de voorspelbare gevolgen.

Bij analyse van dit fenomeen blijkt dat alle betrokken diensten, namelijk politie, parket en het gevangeniswezen, elk hun eigen "fichesysteem" hanteren. Elk van deze diensten maakt dus een eigen risicoanalyse, onder andere voor geweld, ontsnapping enz. Omdat de informatie van deze drie diensten niet automatisch wordt gedeeld, ontstaan er dus onaanvaardbare maar voor het gevangeniswezen onbekende risico's.

De minister stelde dat aan deze informatieanarchie een einde komt door oprichting van een nieuwe dienst die van elke gedetineerde één profiel zal maken, waarin alle soorten risico's en eigenschappen worden opgenomen. Deze dienst zou in 2012 starten.

Hierbij de volgende vragen:

1) Hoe verklaart de geachte minister dat eerst nu, einde 2011, wordt vastgesteld dat de informatie over gedetineerde op drie plaatsen, via drie systemen en zonder onderlinge communicatie of raadpleegbaarheid, werd verzameld? Was de minister zich niet eerder - na twee decennia informaticahype - bewust van de blijkbaar waterdichte schotten tussen deze informatiesystemen? In dit geval, hoe komt het dat hij zo laattijdig over dit toch wel erg fundamentele euvel werd geïnformeerd? Zal hij de verantwoordelijken hiervoor aanspreken en indien nodig bestraffen voor hun nalatigheid?

2) Waarom kiest hij voor een "nieuwe" dienst? Betekent dit extra personeel, werkingskosten enz. terwijl er al op drie diensten dit soort werkzaamheden wordt verricht? Of zullen hieromtrent de personeelsleden en hun werkingsmiddelen worden geïntegreerd en zal de minister hiermee een besparingsoperatie realiseren die ook meer efficiëntie zal bieden? Zijn er voor deze dienst nieuwe middelen in de begroting 2012 voorzien, zo ja hoeveel, voor welke uitgaven? Voorziet de begroting 2012 misschien overdrachten van bestaande diensten, middelen die zij nu voor profielaanmaak gebruiken, naar deze nieuwe dienst - zo ja, welke, hoeveel, bij wie en voor wie?

3) Hoe kan de Belgische regering het aan zijn burgers verantwoorden dat ondanks de duizenden mensen die werken voor politie, justitie en gevangeniswezen, de meest eenvoudige verwachting, namelijk dat zij elkaar informeren over een dossier dat migreert tussen hun diensten, niet werd waargemaakt?