Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3073

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 september 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Nationale luchthaven Zaventem - Bagageafhandeling - Behandeling van mensen met beperking

luchthaven
privé-bezit
goederenverplaatsing
luchtvervoer
gronddiensten op luchthavens
lichamelijk gehandicapte

Chronologie

12/9/2011Verzending vraag
27/10/2011Antwoord

Vraag nr. 5-3073 d.d. 12 september 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Medio augustus 2011 landde dhr. Bryan Vantornhout in de nationale luchthaven Zaventem. De jonge man lijdt aan de ziekte van Becker, een ernstige en vooral erg pijnlijke spieraandoening. Dit maakt dat hij quasi volledig is aangewezen op het gebruik van zijn elektrische rolstoel. Deze rolstoel werd in het vliegtuig gestockeerd bij de bagage, de jonge man bracht de vlucht van vier en een half uur door op een gewone vliegtuigstoel; een erg oncomfortabele maar onvermijdelijke tijdsspanne. Bij de landing werd Bryan in een gewone rolstoel gezet, in afwachting van het vrijkomen van zijn elektrische stoel. Na een halfuur bleek de stoel nog niet beschikbaar, met stijgende en ondertussen ondraaglijke pijn als gevolg. Bij navraag bleek dat de bagagebehandelaars weigerden om de rolstoel te lossen, omdat het gewicht meer dan 30 kilo bedroeg. Toen de begeleider (en vader) van Bryan voorstelde om de stoel zelf te lossen, werd dit geweigerd. Uiteindelijk, na twee lange uren, depanneerde iemand van het luchthavenpersoneel hen door met een liftbus de stoel zelf te gaan halen. Nochtans hadden de reizigers bij voorbaat de maten en het gewicht van deze rolstoel opgegeven. Bij vertrek en in buitenlandse luchthavens stelden zich geen problemen.

Wettelijk blijkt er ook geen probleem, voor het gewicht van rolstoelen maakt het internationaal reglement een uitzondering op het limiet van 32 kg. In alle luchthavens zijn er specifieke liftsystemen om vliegtuigen te laden en te lossen beschikbaar.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoe interpreteert de geachte staatssecretaris deze getuigenis?

2) Zal hij de verantwoordelijken voor de bagageafhandeling op Zaventem te orde roepen?

3) Welke maatregelen kan hij treffen om dit soort onverkwikkelijke gebeurtenissen te voorkomen?

Antwoord ontvangen op 27 oktober 2011 :

De Directie Inspectie van het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV), die de Belgische instantie is die verantwoordelijk is voor de opvolging van klachten van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit die per luchtvervoer reizen, heeft nog geen klacht ontvangen met betrekking tot het door het geachte lid aangehaalde voorval. De Directie Inspectie zal dit voorval onderzoeken en daartoe contact opnemen met de verantwoordelijken van de luchthaven.

De ontvangen klachten en voorvallen zoals datgene beschreven door het geachte lid, worden door de Directie Inspectie tevens gebruikt als basis voor het uitvoeren van audits en inspecties op de correcte naleving van de bepalingen van Verordening (EG) 1107/2006.