Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3043

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 8 september 2011

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Banken - Papieren overschrijvingen - Kostprijs - Elektronische overschrijvingen - Oudere mensen - Moeilijkheid

kredietinstelling
elektronisch betaalmiddel
elektronische bankhandeling
toegepaste informatica
bejaarde

Chronologie

8/9/2011Verzending vraag
17/10/2011Antwoord

Vraag nr. 5-3043 d.d. 8 september 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

De jongste jaren is het aantal papieren overschrijvingen constant gedaald, zozeer zelfs dat ze nog amper 5 tot 7% uitmaken van alle overschrijvingen van de klanten van de grote banken. Dat aantal blijft echter vrij hoog in de kleinere banken, waar nog tot 20,6% papieren overschrijvingen gebeuren. De redenen van de daling van het gebruik van een papieren overschrijving zijn legio. Het gaat immers om een lange en dure procedure. De achteruitgang van de papieren overschrijving kan ook worden verklaard door het gemak van de elektronische overschrijving en het gebruik van domiciliëringen.

De meeste klanten van de banken hebben toegang tot de dienst PC Banking van hun financiële instelling. Het gebruik van die dienst is echter moeilijk voor oudere personen die vaak geen internetabonnement hebben. Een belangrijk deel van deze gebruikerscategorie heeft het ook moeilijk om zelf de overschrijvingen te verrichten aan de elektronische bankloketten. Ze blijven dus papieren overschrijvingen gebruiken.

1) Ik zou dus graag weten of het niet mogelijk is de banken te verbieden hun klanten vanaf een bepaalde leeftijd te doen betalen voor papieren overschrijvingen.

2) Zouden de banken kunnen beslissen om de papieren overschrijvingen definitief af te schaffen?

Antwoord ontvangen op 17 oktober 2011 :

1. De tarificatie van bankdiensten wordt in België toegestaan maar de banken zijn wel verplicht hun tarieven te publiceren en de klant elke wijziging ervan over te maken overeenkomstig de geldende wetgeving. De reglementering (koninklijk besluit van 23 maart 1995) inzake prijstransparantie van homogene financiële diensten biedt de consument de mogelijkheid deze tarieven te kennen. De Europese regelgeving inzake betalingsdiensten verbiedt de banken niet om de papieren overschrijvingen te tariferen. Dit valt niet onder het geharmoniseerde kader van de reglementering met betrekking tot de betaaldiensten. De tarificatie van de bankdiensten behoort dan ook tot de commerciële politiek van iedere bank. Er is in België bovendien voldoende concurrentie op dit vlak. Er zijn banken die alle verrichtingen gratis uitvoeren voor de klanten. Bovendien worden er soms specifieke diensten ontwikkeld voor bepaalde doelgroepen zoals bijvoorbeeld personen op leeftijd.

2. De mogelijkheid om een betaalverrichting (op papier of elektronisch) te initiëren wordt contractueel overeengekomen. In geval van eventuele wijziging van het contract moeten de gewijzigde regels voorafgaandelijk aan de inwerkingtreding ervan tijdig worden overgemaakt aan de klant. Deze is dan vrij de overeenkomst kosteloos op te zeggen. In dit kader geeft de banksector formeel aan dat een verdwijning van de papieren overschrijving in commercieel opzicht een weinig realistische optie is.