Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3038

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 1 september 2011

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Witte Gids - Distributie - Evaluatie

jaarboek
telefoon

Chronologie

1/9/2011Verzending vraag
1/12/2011Antwoord

Vraag nr. 5-3038 d.d. 1 september 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vanaf 2011 werd de Witte Gids niet meer automatisch geleverd aan iedereen die over een vaste telefoonlijn beschikt. Wie toch nog een Witte Gids wil, moet zich inschrijven via telefoon, e-mail of brief.

Hierover de volgende vragen

1. Hoeveel mensen hebben zich in 2011 ingeschreven en kregen een papieren Witte Gids thuis geleverd? Hoe evalueert en duidt de minister dit cijfer? Moeten deze mensen zich elk jaar opnieuw inschrijven voor een papieren versie?

2. Hoeveel particuliere vaste lijnen bestaan er nog in België? Hoe is dit cijfer de afgelopen tien jaar geëvolueerd?

Antwoord ontvangen op 1 december 2011 :

1. Alle gezinnen die tot dan toe thuis een papieren telefoongids ontvingen, zijn in 2010 door de uitgever van de “witte gids”, Truvo, via een computerstem gecontacteerd en gevraagd of zij nog een papieren versie wilden blijven ontvangen.

Ongeveer 80 % van de gezinnen hebben gevraagd om de papieren telefoongids te blijven ontvangen, wat erop wijst dat veel mensen nog een belang hechten aan een papieren versie.

Deze personen zullen hun papieren telefoongids ontvangen in 2011 maar ook de volgende jaren, tenzij ze later laten weten dat ze van mening zijn veranderd.

2. Eind 2010 waren er in België iets meer dan drie miljoen vaste lijnen, zonder onderscheid van technologie (PSTN, kabel, ISDN en managed voice over Broadband); 3 046 148 lijnen om precies te zijn.

Het aantal toegangslijnen is op tien jaar tijd met 6,43 % verminderd, wat overeenkomt met een gemiddelde jaarlijkse vermindering van 0,65 % over deze periode.