Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2953

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 augustus 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Docstop - Werking

identiteitsbewijs
persoonlijke gegevens
eerbiediging van het privé-leven

Chronologie

12/8/2011Verzending vraag
2/12/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2953 d.d. 12 augustus 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Via een gratis nummer kan iedereen van op elke plaats in de wereld (waar telefoonverbinding bestaat) het verlies of diefstal van een identiteitsdocument of paspoort melden. Na melding wordt het document in kwestie geblokkeerd. Dit is een prima service.

In 2010 ontving het meldpunt 204 917 aangiftes.

Hierover de volgende vragen :

1) Hoe zijn deze cijfers verdeeld over de volgende categorieën: aard document, oorzaak van melding, plaats van verlies/diefstal, leeftijd van melder, enz.? Tot welke kwantitatieve en kwalitatieve besluiten en hypothese leidt een analyse van deze cijfers?

2) Deze prima service blijft relatief onbekend bij het grote publiek. Welke bekendmaking- en promotiecampagnes zijn gepland, wanneer en welke?

Antwoord ontvangen op 2 december 2011 :

1. In 2010 werden er in Docstop 206.182 tickets (meldingen) gecreëerd waarvan 189 697 meldingen afkomstig waren van de politie, 593 meldingen van de gemeenten en 16.466 meldingen van de burger. Dit toont aan dat de overgrote meerderheid van de meldingen verloopt via de politie.

Hierbij dient rekening worden gehouden dat voor elke verloren, gestolen of vernietigde kaart meerdere tickets kunnen gecreëerd worden. Zo kan een ticket worden aangemaakt naar aanleiding van een melding door de burger bij Docstop ten gevolge van diefstal van zijn elektronische identiteitskaart. Vervolgens wordt opnieuw een ticket opgemaakt nadat de burger een aangifte heeft gedaan bij de politie. Een derde ticket kan worden opgemaakt indien de burger zijn kaart terugvindt en daar opnieuw melding van maakt.

Er dient te worden opgemerkt dat in dit totaal 574 tickets vervat zitten waarvan de gegevens onvolledig of niet correct waren. De onderstaande tabel bevat voor elk type kaart het aantal verloren, gestolen of vernietigde kaarten voor 2010 waarbij de status van de kaart in Docstop daadwerkelijk werd aangepast. Het totaal van deze aantallen ligt bijgevolg aanzienlijk lager dan het totaal aantal tickets die werden gecreëerd.

Aard

Verloren

Gestolen

Vernietigd

Teruggevonden

eID*

100.360

39.217

289

8.786

KidsID**

902

589

1

120

eVK***

9.637

3.069

13

738

reispas

435

205

5

n.v.t.



 eID*: elektronische identiteitskaart voor Belgen ouder dan 12 jaar

KidsID**: elektronische identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar

eVK***: elektronische vreemdelingenkaart

Hieronder vind je de verdeling van het aantal tickets (meldingen) per leeftijdsgroep.

Leeftijd

Aantal

%

0-10

1.881

0,9%

11-20

44.995

21,8%

21-30

49.179

23,9%

31-40

30.506

14,8%

41-50

25.173

12,2%

51-60

20.713

10,0%

61-70

14.781

7,2%

70+

18.954

9,2%

Totaal

206.182

100 %



Het aantal meldingen bij verlies, diefstal of vernietiging van de elektronische kaart zijn het laagst bij de leeftijdsgroep van 0 tot 10 jaar (1.881) terwijl het hoogste aantal meldingen zich situeert in de leeftijdsgroep van 21 tot 30 jaar (49.179).

Net zoals dit het geval was voor het jaar 2009 kent 2010 een piekmoment tijdens de maanden juni, juli en augustus. Ook in 2011 lijkt deze trend zich verder te zetten. Het totaal aantal meldingen in 2010 (206.182) ligt iets lager dan in 2009 (216.267). In 2011 werden tot eind september 161.572 tickets aangemaakt, bijgevolg zal ook 2011 waarschijnlijk dezelfde trend volgen van de vorige jaren.

2. In de maand februari 2012 wordt er een nieuwe affichecampagne voorzien op het openbaar vervoer, meer bepaald op trein, tram en bus.