Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2939

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 5 augustus 2011

aan de staatssecretaris voor Begroting, Migratie- en asielbeleid, Gezinsbeleid en Federale Culturele Instellingen

Medische regularisatie - Attesten uitgeschreven door niet erkende artsen

politiek asiel
illegale migratie
verblijfsrecht
officieel document
fraude
dokter
toegang tot het beroepsleven
asielzoeker

Chronologie

5/8/2011Verzending vraag
18/10/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2939 d.d. 5 augustus 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs werd ik op de hoogte gesteld van een onthutsend verhaal. Daarin werd een aanvraag voor medische regularisatie afgewezen omdat het medisch attest was opgemaakt door een dokter die geschorst is door de Orde van Geneesheren. De betrokken nieuwkomer was hier helemaal niet van op de hoogte. De 'dokter' kon daarbij gemakkelijk gebruik maken van de onwetendheid (van onze samenleving en gezondheidszorg) van deze nieuwkomers om hen allerlei zaken wijs te maken. Deze dokter werd hen aangeraden door andere nieuwkomers.

Mensen die zich ontfermen over het lot van deze nieuwkomer hebben dit verhaal onderzocht en kwam tot een onthutsende conclusie. De geschorste dokter zou wel meer vluchtelingen als klant hebben. Blijkt dat er wel degelijk vluchtelingen zijn die medisch geregulariseerd werden op basis van de attesten van deze dokter, en dat doet vlug de ronde. Toch werden er ook veel geweigerd.

Hierover de volgende vragen

1. Kan de staatssecretaris stellen dat er geen medische regularisaties hebben plaats gevonden op basis van attesten die zijn uitgeschreven door niet erkende geneesheren? Zo neen, zal de staatssecretaris dit verder onderzoeken en kan hij mij een indicatie geven van de omvang deze fraude?

2. Kan de staatssecretaris mij bevestigen of aanvragen op basis van medische attesten uitgeschreven door niet erkende artsen automatisch leiden tot een weigering? Of bestaat er een mogelijkheid voor de betrokkenen om alsnog een medisch attest te bekomen bij een andere (erkende) arts? Acht de staatssecretaris deze laatste mogelijkheid niet meer rechtvaardig aangezien een nieuwkomer vaak niet bekend is met de organisatie van onze gezondheidszorg en de fout volledig bij de frauderende arts kan liggen? Kan de staatssecretaris me verzekeren dat controleartsen toch de aanvragen controleren igv misbruiken van geschotste artsen, zodat de asielzoekers hiervan niet de dupe kunnen worden?

3. Kan de staatssecretaris mij melden hoeveel aanvragen voor een medische regularisatie er gedurende de periode 2006-2010 jaarlijks geweigerd worden omdat de geneesheer die het medisch attest heeft opgesteld niet erkent was? Hoeveel aanvragen voor medische regularisatie werden tijdens diezelfde periode toegestaan?

4. Bestaat er een samenwerking tussen de Dienst Vreemdelingzaken en de FOD Volksgezondheid om frauduleuze zaken te voorkomen en te bestrijden? Hoeveel controleartsen heeft de Dienst Vreemdelingenzaken ter beschikking om de dossiers van medische regularisatie te onderzoeken? Hoeveel fraudegevallen ivm medische regularisatie hebben zich voorgedaan in de periode 2006-2010?

5. Acht de staatssecretaris het een goed idee om te werken met een (uitgebreide) lijst van artsen waar vluchtelingen op controle kunnen gaan? Zodoende is men meer zeker van de kwaliteit van de medische attesten en kan men gelijktijdig de nieuwkomers beschermen tegen malafide geneesheren.

Antwoord ontvangen op 18 oktober 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1) De Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) kan enkel rekening houden met feiten die haar worden meegedeeld of die zij zelf kan vaststellen.

Voor zover de DVZ op de hoogte is, zal de aanvraag onontvankelijk zijn aangezien de Vreemdelingenwet een medisch getuigschrift eist. Dit betekent dat het getuigschrift ondertekend wordt door een geïdentificeerde arts die de praktijk mag uitoefenen. Om die reden is het bijgevolg verplicht dat het standaard-model medisch getuigschrift bijvoorbeeld de vermelding van het RIZIV-nummer eist.

Ten slotte wil ik ook nog benadrukken dat door fraude verkregen regularisaties van verblijf kunnen worden ingetrokken.

2) Ik herhaal dat een dergelijk automatisme voor de administratie onmogelijk is indien de feiten niet bekend of niet vaststelbaar zijn. Een weigering is een verwerping ten gronde. Indien de aanvraag slechts één medisch getuigschrift bevat en hieruit niet blijkt dat de arts een identificeerbare arts is en bovendien een arts die in België de praktijk mag uitoefenen, dan wordt het onderzoek ten gronde zelfs niet aangevat aangezien de aanvraag onherroepelijk onontvankelijk zal zijn.

Ik wil erop wijzen dat een vreemdeling zich steeds tot meer dan één arts mag richten. De vreemdeling heeft steeds de vrije keuze van behandelende arts. Indien de aanvraag echter enkel een getuigschrift bevat waarbij de ondertekenaar geen arts is of niet in België de praktijk mag uitoefenen, dan is en blijft de aanvraag onontvankelijk.

Zoals U wellicht weet, staat de Vreemdelingenwet de aanwending van herhaalde aanvragen toe.

Ik herhaal dat de regularisatieprocedure op basis van artikel 9 ter van de Vreemdelingenwet niet enkel openstaat voor asielzoekers.

Ik verduidelijk nogmaals dat de wettelijke opdracht van de adviserende artsen bij de DVZ er niet in bestaat om misbruiken door collega’s of fraudes te onderzoeken. Hun wettelijke opdracht is enkel en alleen medische adviezen te verlenen voor aanvragen die vooraf ontvankelijk werden verklaard door de gemachtigde ambtenaar. Elke overschrijding van hun bevoegdheid zal hun advies ongeldig maken.

3) en 4) Zoals reeds uitgelegd gaat het in deze gevallen niet om weigeringen ten gronde maar om beslissingen tot ontvankelijkheid. Een getuigschrift voorleggen dat ondertekend is door een niet-arts of een arts die niet mag uitoefenen, staat juridisch gelijk met het niet voorleggen van een medisch getuigschrift. De onderscheiden redenen tot onontvankelijkheid van medische aanvragen worden pas sinds 2011 statistisch bijgehouden.

De regularisatieprocedure op basis van artikel 9 ter van de Vreemdelingenwet is pas in werking sedert juni 2007.

Alle beschikbare statistieken betreffende medische regularisatie zijn gepubliceerd en raadpleegbaar in de Jaarrapporten van de DVZ (edities 2007 tot en met 2010). Ik verwijs U hiervoor naar de website van de DVZ.

De DVZ onderhoudt contacten met zowel de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid als de Politiediensten, Parketten en de Orde der Geneesheren. Deze laatste instantie wordt van bij het begin van de procedure (met andere woorden juni 2007) nauwgezet op de hoogte gebracht van de DVZ-opdracht betreffende het behandelen van medische aanvragen.

Momenteel heeft de DVZ dertien controle-artsen ter beschikking om medische adviezen te verlenen. De nodige procedures werden opgestart om binnen een afzienbare tijd 10 extra controle-artsen aan te werven.

Voor een aantal gevallen van fraudevermoedens is er een gerechtelijk onderzoek opgestart. Ik wil hier onmiddellijk aan toevoegen dat een nog lopend gerechtelijk onderzoek geheim is.

5) Ik ben geen voorstander van uw voorstel. Immers, de aanvrager kan men geen keuze van behandelende arts opleggen. Het komt vanzelfsprekend deze aanvrager toe de medische situatie en het humanitair risico aan te tonen dat hij inroept.