Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-293

van Christine Defraigne (MR) d.d. 26 oktober 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Nationale Luchthaven Brussels Airport - Veiligheid - Budget - Eventuele verhoging - Bodyscanner - Eventuele aankoop - Aantal - Kostprijs - Effect op het aantal reizigers - Privéleven - Aanslag

luchthaven
veiligheid van het luchtverkeer
terrorisme
rechten van passagiers

Chronologie

26/10/2010Verzending vraag
5/7/2011Antwoord

Vraag nr. 5-293 d.d. 26 oktober 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

Op 25 december 2009 probeerde een jonge Nigeriaan van 23 jaar, Umar Farouk Abdulmutallab, op een vlucht van Amsterdam naar Detroit een vliegtuig van een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij op te blazen. De naam Umar Farouk Abdulmutallab kwam nochtans voor in een Amerikaanse antiterrorismedatabank.

Naar aanleiding van dit nieuwe incident zullen verschillende landen, onder meer Nederland en Groot-Brittannië, hun luchthavens uitrusten met bodyscanners.

1. Zal ook België bodyscanners installeren? Zo ja, hoeveel bodyscanners zijn dan nodig om de veiligheid van de nationale luchthaven Brussels Airport te verzekeren?

2. Hoeveel kost zo'n scanner?

3. Zult u meer geld uittrekken voor de beveiliging van de luchthaven? Hoeveel?

4. Denkt u dat het gebruik van bodyscanners een invloed – positief of negatief – kan hebben op het aantal reizigers?

5. Bent u van oordeel dat die scanners een aanslag betekenen op het privéleven van de burgers, zoals sommige deskundigen hebben opgemerkt?

Antwoord ontvangen op 5 juli 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

Deze vraag behoort tot de bevoegdheid van mijn collega, de Staatssecretaris van Mobiliteit.

De controle van de passagiers is een bevoegdheid van de luchtvaartinspectie.