Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2926

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 1 augustus 2011

aan de staatssecretaris voor de Modernisering van de Federale Overheidsdienst Financiën, de Milieufiscaliteit en de Bestrijding van de Fiscale Fraude, toegevoegd aan de minister van Financiën

Fedict - Samenwerking tussen administraties en privésector inzake informaticabeheer - Samenwerking met de gemeenten

overheidsadministratie
publiek-private samenwerking
bedrijfsbeheerssysteem
toegepaste informatica
informatiesysteem voor bedrijfsbeheer

Chronologie

1/8/2011Verzending vraag
11/10/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2926 d.d. 1 augustus 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Fedict, de Federale Overheidsdienst voor Informatie- en Communicatietechnologie werd opgericht op 11 mei 2001 en verenigt de geïnformatiseerde overheidsdiensten. Het is zijn opdracht om de administraties bij te staan bij de verwezenlijking van het e-government en ze te helpen hun diensten te automatiseren. Die dienst heeft de bijzondere eigenschap de verschillende administraties met elkaar te verbinden en zou dus ideaal geplaatst moeten zijn om de verschillende entiteiten voor het beheer van hun databanken met raad en daad bij te staan.

Fedict beschikt voor zijn werking over een bedrag van 36 miljoen euro waarvan 20 % voor personeelskosten, en doet tevens een beroep op externe bedrijven.

Fedict heeft onder andere een structuur gecreëerd om de verschillende databanken van de administraties op elkaar af te stemmen. Dat systeem kreeg de naam FedMAN en staat ten dienste van de verschillende administraties die er brongegevens over burgers en bedrijven kunnen uit putten in een beveiligde omgeving op federaal, gewestelijk en lokaal niveau.

Op tien jaar tijd zou Fedict erin geslaagd zijn de informaticaverantwoordelijken van de grote federale overheidsdiensten te verleiden met een instrument dat het hun mogelijk maakt samen te werken, terwijl ze toch hun eigen systemen en budgetten onafhankelijk blijven beheren.

Mijnheer de staatssecretaris,

Doen sommige overheidsdiensten nog een beroep op privébedrijven voor hun informaticabeheer? Zo ja, om welke redenen? Waarom moet Fedict een beroep doen op externe firma's om bepaalde diensten te leveren? Zouden die diensten niet minder kosten, mocht Fedict ze in eigen beheer nemen? Kunnen alle administratieve databanken momenteel met elkaar gekruist worden? Zo niet, hoe worden er dan bruggen geslagen tussen de databanken van de administraties die een beroep doen op externe firma's, en de databanken van Fedict? Doen ook de gemeenten een beroep op Fedict voor hun informaticasystemen?

Antwoord ontvangen op 11 oktober 2011 :

Het onderwerp dat het geachte lid in haar vraag ter sprake brengt, valt onder de bevoegdheid van de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, belast met de informatisering van de openbare diensten.