Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2751

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 14 juli 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Innen van belastingen - Concept " enige ontvanger " - Invoering - Aanpassingen op wetgevend vlak - Harmonisatie van de werkmethodes

belastingadministratie
inning der belastingen
administratieve organisatie

Chronologie

14/7/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4496

Vraag nr. 5-2751 d.d. 14 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De modernisering van de belastingen vereist onder andere ook de invoering van het concept van de "enige ontvanger", die bevoegd is voor de invordering van alle fiscale schulden van een onderneming of een burger. Dat concept is klantvriendelijk: de belastingplichtige hoeft zich voor al zijn fiscale schulden maar tot één aanspreekpunt te richten. Bovendien biedt het ook een belangrijk voordeel voor de administratie.

De enige ontvanger zal immers over een overzicht van de totale schuld van een belastingplichtige beschikken. Voor de huidige administratie van de Invordering impliceert de realisatie van dit concept een volledige herstructurering van de diensten: de specialisatie van de ontvangkantoren DB (directe belastingen) moet verdwijnen, maar vooral de scheiding tussen belasting over de toegevoegde waarde (BTW)- en DB-ontvangkantoren moet worden opgeheven. Die fusie van DB en BTW is enkel mogelijk als de wetgeving, de werkmethodes en de IT-systemen verregaand worden geharmoniseerd.

De modernisering van de IT-systemen is een technische en budgettaire kwestie. De aanpassingen van de wetgeving en de werkmethodes zijn echter vooral politieke kwesties.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen.

1) Zijn de nodige aanpassingen en aanvullingen op wetgevend vlak reeds gerealiseerd om de fusie tussen DB en BTW te realiseren? Zo nee, welke wijzigingen zijn dan nog nodig? In welke fase van het wetgevende werk bevinden zij zich?

2) Zijn de werkmethodes van de ontvangkantoren van DB en BTW reeds volledig op elkaar afgestemd? Zo nee, welke knelpunten moeten nog worden weggewerkt?

3) Welk tijdschema is voorzien voor de vereiste herstructurering van de diensten?