Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2726

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 juli 2011

aan de minister van Landsverdediging

Legervoertuigen - Verkeersongevallen - Aantallen en gevolgen - Kosten van de schade

krijgsmacht
gevechtsvoertuig
ongeval bij het vervoer
bedrijfsvoertuig
officiële statistiek

Chronologie

12/7/2011Verzending vraag
14/10/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2726 d.d. 12 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Tijdens een recente grootschalige oefening van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) geraakten elf Belgische militairen gewond bij ernstige verkeersongevallen. Gelukkig was er geen dodelijke afloop, maar ongetwijfeld toch veel lichamelijk en dus menselijk leed.

Het hoeft geen betoog dat militaire oefeningen risico's inhouden, temeer omdat men tracht om zo levensecht mogelijk een oorlogssituatie na te bootsen. Daarin ligt de essentie van deze oefeningen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) In hoeveel ongevallen zijn militaire voertuigen jaarlijks betrokken, dit voor de periode van 2006 tot 2010? Hoeveel slachtoffers zijn er jaarlijks in de categorieën lichtgewond, zwaargewond of dodelijk? Met welke oorzaken? Wie werd in deze ongevallen als schuldige aangewezen?

2) Hoe omvangrijk (in euro) worden de materiële en personele schade van deze ongevallen en hun gevolgen geraamd, jaarlijks voor de periode van 2006 tot 2010?

3) Zijn er uit de studie van deze ongevallen lessen te trekken? Gaven deze ongevallen aanleiding tot bijzondere maatregelen?

Antwoord ontvangen op 14 oktober 2011 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

  1. De inlichtingen betreffende de ongevallen met militaire voertuigen kunnen geraadpleegd worden in de tabel in bijlage. De Administratie van Defensie klasseert de ongevallendossiers niet volgens het onderscheid “lichtgewond/zwaargewond/dodelijk”.

Wat betreft de verantwoordelijkheden is het informaticasysteem, dat ons toelaat de verantwoordelijkheden van de bestuurders van Defensie te bepalen, in ontwikkeling.

  1. Zoals voor de verantwoordelijkheden, is het informaticasysteem, dat de Administratie van Defensie zou toelaten de budgettaire impact van de ongevallen te bepalen, in ontwikkeling.

    1. Indien militaire voertuigen betrokken zijn in ongevallen of quasiongevallen wordt door de Administratie een bijkomend onderzoek gevoerd. Een team van deskundigen (LAIT – Land Accident Investigation Team) kan aan de hand van getuigenverklaringen en andere onderzoeksdaden overgaan tot een oorzakelijke analyse en aanbevelingen formuleren van te nemen acties.

    2. Defensie zorgt voor een permanente sensibilisering in het domein van de verkeersveiligheid (onder andere ecologisch- en defensief rijden, ladingveiligheid, transport van gevaarlijke goederen, enz.) door onder andere :

Defensie neemt, in het kader van een verregaande internationale samenwerking, deel aan een aantal militaire initiatieven aangaande verkeersveiligheid :

Tevens is Defensie in contact met sommige burgerpartners zoals de Federale Politie.

In 2009 en 2010 hebben synergiën met burgerpartners (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB)), Formation - Emploi (Service régional de l’emploi en Région wallonne) (FOREM)) 70 chauffeurs toegelaten een bijkomende training te volgen op rijsimulatoren, waarbij de aandacht specifiek gericht werd op operationele situaties (moeilijke en wisselende rijcondities). In 2011 wordt deze samenwerking verdergezet in afwachting van de aankoop van eigen rijsimulatoren door Defensie.

Alle initiatieven (nationaal, internationaal, burger en militair) worden gecoördineerd binnen MIRS (Military Initiative on Road Safety).

Dit wordt ondersteund door drie werkgroepen:

In deze groepen zetelen vertegenwoordigers van de departementen van de Defensiestaf en van de rijscholen van de Defensie.

Ze kunnen allerhande projecten op het vlak van de verkeersveiligheid voorstellen en uitwerken.

Bijlage aan het antwoord op de schriftelijke vraag Nr 5-2726 van 12 juli 2011

Jaar

Ongevallen

met schade

Ongevallen

met gekwetsten

Totaal

2006

692

60

752

2007

592

65

657

2008

643

62

705

2009

648

47

695

2010

656

41

697