Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2692

van Dominique Tilmans (MR) d.d. 12 juli 2011

aan de minister van Justitie

Het gebruik van persoonsgegevens door bepaalde ziekenfondsen

ziekteverzekering
paramedisch beroep
optische industrie
gereduceerde prijs
eerbiediging van het privé-leven
persoonlijke gegevens

Chronologie

12/7/2011Verzending vraag
1/12/2011Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-1044

Vraag nr. 5-2692 d.d. 12 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Ik werd door verschillende opticiens aangesproken over de praktijken van bepaalde ziekenfondsen die kortingen toekennen aan hun leden als ze zich wenden tot welbepaalde optieken en vooraf een bijkomende bijdrage betalen.

Zo biedt het ziekenfonds Solidaris kortingen van 20 tot 30% aan naargelang de patiënt jonger of ouder is dan achttien jaar en uitzonderlijke kortingen van 30 tot 40% gedurende een welbepaalde maand.

Ik wend me tot de minister om na te trekken of ziekenfondsen krachtens de bepalingen inzake de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer dergelijke aanbiedingen aan hun leden mogen doen.

We stellen immers vast dat de ziekenfondsen gebruik maken van de persoonsgegevens (naam, adres, enzovoorts) van al hun leden voor reclame- en handelsdoeleinden.

De wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens legt een transparantieplicht op voor het beheer van persoonsgegevens en artikel 9 van genoemde wet bepaalt dat wie gegevens verzamelt, dient aan te geven voor welk doel hij of zij dat doet, en in voorkomend geval dat het voor handelsdoeleinden is. Kunt u in het licht hiervan bevestigen dat in onderhavig geval de transparantieplicht wel degelijk wordt geëerbiedigd?

Antwoord ontvangen op 1 december 2011 :

Ik zal mij beperken tot het hernemen van het antwoord dat ik heb gegeven op de mondelinge vraag nr. 5-1044 die identiek aan deze vraag was.

Ik ben niet bevoegd om mij uit te spreken over de feiten die de senator heeft aangevoerd, maar enkel om deze te feiten te analyseren in het licht van de wet op de persoonlijke levenssfeer van 8 december 1992.

Artikel 9 van de bovenvermelde wet bepaalt dat de mutualiteiten hun aangesloten leden op de hoogte moeten brengen van het recht om zich op verzoek en kosteloos tegen de verwerking van de persoonsgegevens met het oog op direct marketing te verzetten.

In het geval waarin de gegevens niet verkregen zijn bij de betrokken persoon, moeten de mutualiteiten de betrokken persoon op de hoogte brengen vooraleer de gegevens voor de eerste maal met het oog op direct marketing aan derden worden meegedeeld.

Elke persoon die oordeelt dat zijn rechten op bescherming van de persoonlijke levenssfeer geschonden werden, kan een klacht indienen bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer per gewone brief of voor de rechtbank van eerste aanleg die zitting houdt in kort geding.