Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2603

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 22 juni 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Infrabel - Stiptheid van de treinen - Boete - Effect op de mobiliteit

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur

Chronologie

22/6/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Vraag nr. 5-2603 d.d. 22 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Infrabel ondergaat dit jaar een straf van 3,5 miljoen euro wegens te weinig stiptheid van de treinen in 2010. Dit past in de bonus-malus clausule binnen het beheerscontract.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Voorzag de begroting van Infrabel het betalen van dergelijke boete? Ongeacht ja of neen, ten koste van welke uitgaven ging (indien voorzien) of zal (indien niet voorzien) de betaling van deze boete gaan?

2) Waar komt de betaalde boete terecht? Wordt deze terug expliciet ingezet voor mobiliteit? Zo ja, waarvoor zullen deze 3,5 miljoen euro worden aangewend? Of wordt deze boete ingevorderd als een algemene inkomst, waarbij ze niet meteen naar mobiliteit zal terugvloeien?

3) Op welke wijze wordt de consument van het openbaar vervoer beter van deze boete? Worden daardoor niet zowel de treingebruikers als Infrabel, kortom de mobiliteit, gestraft zonder enig positief effect…, behoudens een verhoging van de algemene inkomsten? Kan de geachte minister argumenten aanreiken voor een positief effect van dit bonus-malus systeem?

4) Vindt zij het verdedigbaar om deze boete te verhalen op de lonen van de Infrabel-topfunctionarissen en het huidige bonus-malussysteem dus te relateren aan de verloning en eventuele boni voor de directieleden?