Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2548

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 16 juni 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Spoorverkeer - Europees reglement voor reisplanning en uitgifte van tickets voor pan-Europese treinreizen - Systeem goedgekeurd door de NMBS - Kosten - Openbare consultatie van de Europese Commissie

reizigersvervoer
plaatsbewijs
intelligent vervoerssyteem
reservering
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
verordening (EU)
reizigerstarief

Chronologie

16/6/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Vraag nr. 5-2548 d.d. 16 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

De Europese Commissie heeft een nieuwe verordening goedgekeurd die het makkelijker maakt om pan-Europese reizen te plannen en er kaartjes voor uit te geven (EU-Verordening nr. 454/2011 van de commissie van 5 mei 2011 betreffende de technische specificatie inzake interoperabiliteit van het subsysteem telematicatoepassingen ten dienste van passagiers van het trans-Europees spoorwegsysteem). Ze wenst de prijzen en de dienstregelingen voor het reizigersverkeer te normaliseren. De inlichtingen die vereist zijn om treinkaartjes te reserveren en uit te geven moeten interoperabel zijn tussen de spoorwegmaatschappijen in de Europese Unie en tussen de kaartjesverkopers.

In 2012 legt de Commissie met een bijkomende maatregel de technische basis voor een nieuwe generatie systemen om pan-Europese treinreizen te plannen en er treinkaartjes voor te verkopen.

Bovendien zal de verordening de exploitanten juridisch verplichten de data inzake dienstregelingen voor het publiek en de tarieven voor de aangewezen partners beschikbaar te maken.

In 2012 stelt de Commissie een bijkomende maatregel voor om de spoorwegmaatschappijen en de kaartjesverkopers te helpen hun informaticasystemen conform de Europese normen aan te passen en om het praktisch mogelijk te maken via verschillende systemen voor de reservatie en de verkoop van treinkaartjes data uit te wisselen en te gebruiken in heel Europa.

Al die maatregelen leggen de technische basis voor een nieuwe generatie van instrumenten om pan-Europese treinreizen te plannen en er kaartjes voor uit te geven, die in de komende jaren op de markt zullen verschijnen.

Om het denkwerk hierover te verrijken heeft de Commissie een openbare consultatie gelanceerd met de titel “Towards a European Multi-Modal Journey Planner” die liep tot 27 mei 2011.

Op 6 juni organiseerde de Commissie in Lyon ook een conferentie over intelligent vervoer in Europa.

Moet de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS) uitgerust worden met een soortgelijk centraal reservatiesysteem als het Amadeussysteem op de luchthavens? Beschikt u al over een schatting van de kosten die de invoering van een nieuw datasysteem met zich brengt? Moeten de kaartjesautomaten ook treinkaartjes voor pan-Europese reizen kunnen uitgeven? Moet de NMBS de treinreizigers inlichten als treinen uit andere Europese landen vertraging oplopen? Beschikt u al over de resultaten van het onderzoek van de Europese Commissie? Hebt u de conferentie van de Europese Commissie op 6 juni 2011 bijgewoond?