Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2521

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 10 juni 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Mensenhandel en -smokkel - Federale recherchecapaciteit - Inzet van politiemensen - Budget

mensenhandel
politie
misdaadbestrijding
gerechtelijk onderzoek

Chronologie

10/6/2011Verzending vraag
29/8/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2521 d.d. 10 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Nationaal Veiligheidsplan 2008-2011 bepaalt mensenhandel als prioriteit. Het jaarverslag Mensenhandel en -smokkel 2009 van het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding spreekt daarentegen van een vermindering van de recherchecapaciteit voor mensenhandel omwille van budgettaire redenen.

Als lid van de werkgroep " Mensenhandel " in de Senaat, heb ik hierover de volgende vragen:

1) Kan de geachte minister mij vertellen hoeveel federale politiemensen (uitgedrukt in voltijds equivalenten) er momenteel worden ingezet in de strijd tegen mensenhandel en -smokkel? Hoe evolueerde dit aantal sinds 2006? Hoe evalueert en duidt zij deze cijfers?

2) Op welke wijze is deze tak van de federale politie georganiseerd? Op welke wijze en waar worden deze politiemensen ingezet in het land?

3) Wat is het totale budget voor de strijd tegen mensenhandel en -smokkel in 2011? Hoe evolueerde budget jaarlijks sinds 2006? Hoe evalueert en duidt zij deze cijfers?

4) Wat zijn de belangrijkste hinderpalen op federaal niveau om mensenhandel en -smokkel effectief te bestrijden? Wat ondernam of plant zij om deze hinderpalen weg te werken?

Antwoord ontvangen op 29 augustus 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1. Voor de strijd tegen mensenhandel en mensensmokkel worden zowel federale politiemensen van de zeevaartpolitie, de luchthavenpolitie, de wegpolitie, de spoorwegenpolitie als de federale gerechtelijke politie ingezet. Hun inzet bouwt voort op de gevraagde engagementen voor de prioriteiten mensenhandel en mensensmokkel in het Nationaal Veiligheidsplan 2008-2011.

Zij organiseren gerichte controles en grootschalige acties en doen – onder leiding van magistraten - gerechtelijke onderzoeken. Met uitzondering voor de federale gerechtelijke politie gaat het nooit om politiemensen die zich exclusief wijden aan de strijd tegen mensenhandel en mensensmokkel. Een vertaling naar “voltijdse equivalenten” is niet mogelijk. Alle politieactiviteiten in de strijd tegen mensenhandel en mensensmokkel resulteren in een aantal uren op de totale jaarprestatie. Omdat het actuele actieplan in 2008 startte, herneem ik enkel de gevraagde cijfers voor 2008, 2009 en 2010.

De spoorwegpolitie, de luchthavenpolitie, de zeevaartpolitie, de wegpolitie hebben in 2008, 2009 en 2010 respectievelijk 402 902 uur (waarvan 394 714 uur enkel aan mensensmokkel), 156 221 uur (waarvan 150 097 enkel aan mensensmokkel) en 55 702 uur (waarvan 49 337 uur enkel aan mensensmokkel) besteed aan controles en acties “Mensenhandel en mensensmokkel”.

In 2008 besteedden de onderzoekers van federale gerechtelijke politie van de arrondissementen 113 067 uren aan onderzoek “Mensensmokkel”, 100 913 uur aan “Mensenhandel – seksuele uitbuiting” en 93 924 uur aan “Mensenhandel – economische uitbuiting”. In 2009 ging er in de drie domeinen 99 207 uur, 109 129 uur en 92 780 uur naar onderzoek. In 2010 ging het op respectievelijk 42 241 uur, 54 508 uur en 41 096 uur onderzoek.

De centrale dienst “Mensenhandel” van de federale gerechtelijke politie presteerde in 2008 38 222 uur, in 2009 43 272 uur en 2010 46 430 uur aan “Mensensmokkel”, “Mensenhandel - seksuele uitbuiting” en “Mensenhandel - economische uitbuiting”. Die uren omvatten alle activiteiten van die dienst.

Het is aan de minister van Justitie om de aanwending van capaciteit van de federale gerechtelijke politie in het raam van de aanpak van mensenhandel en mensensmokkel op te volgen.

2. Op het federale niveau maakt de directie van de bestuurlijke politie afspraken over de jaarlijkse controles en acties met de wegpolitie, de spoorwegpolitie, de luchthavenpolitie en de zeevaartpolitie.

In elk arrondissement organiseert en coördineert de Directeur van de Coördinatie- en Steundienst van de federale politie de controles en acties die zich op basis van haar strategische analyse en het overleg met de referentiemagistraat mensenhandel en mensensmokkel opdringen. Hij zal ook de lokale politie daarbij betrekken.

In elk gerechtelijk arrondissement werken onderzoekers van de federale gerechtelijke politie op mensenhandel en mensensmokkel onder leiding van de Gerechtelijke Directeur. Het aantal onderzoekers verschilt naargelang een arrondissement veel, weinig of uitzonderlijk te maken krijgt. De referentiemagistraat beslist of een onderzoek start, wat onderzocht wordt en waar het onderzoek zal eindigen. De onderzoekers ‘Mensenhandel en mensensmokkel’, maken ofwel deel uit van een grotere sectie ofwel van specifieke sectie “Mensenhandel en mensensmokkel”.

Hun werktijd gaat niet uitsluitend naar onderzoek. Ze volgen bijvoorbeeld opleiding, nemen deel aan schietoefeningen…

Bij grotere onderzoeken mensenhandel of mensensmokkel verlenen rechercheurs – eventueel uit andere gerechtelijke arrondissementen - tijdelijk steun.

Op het centrale niveau van de federale gerechtelijke politie ondersteunt een centrale dienst “Mensenhandel” de gespecialiseerde onderzoekers “Mensenhandel en mensensmokkel” van de federale gerechtelijke politie en van de lokale politie. De dienst coördineert onderzoeken mensenhandel en mensensmokkel, staat daartoe in contact met Europol en verwerkt de informatie over mensensmokkel en mensenhandel die andere partners aanbrengen. Ze moet ook de politierespons in beide domeinen verfijnen. Zo het Nationaal Veiligheidsplan mensenhandel en mensensmokkel als prioriteiten weerhoudt, werkt deze dienst de politieprogramma’s voor de geïntegreerde politie uit.

3. Er is geen specifiek budget voor initiatieven voor de strijd tegen mensenhandel, noch voor de aanpak van mensensmokkel.

De Interdepartementale Coördinatiecel Mensenhandel en Mensensmokkel heeft evenmin een budget om de doelstellingen van het actieplan mensenhandel en mensensmokkel 2008-2011 uit te werken, de gewenste veranderingen uit te lokken, naar het terrein te vertalen of onderzoekers mensenhandel of mensensmokkel te ondersteunen. De federale politie kan dus niet bogen op extra middelen.

4. De hinderpalen kwamen al aan bod in het actieplan mensenhandel en mensensmokkel. Het zou niet getuigen van een multidisciplinaire aanpak moest ik als minister van Binnenlands Zaken zonder overleg initiatieven nemen om moeilijkheden bij de aanpak van mensenhandel en mensensmokkel te verhelpen.

De evaluatie van de aanpak van mensenhandel en mensensmokkel behoort toe aan de Interdepartementale Coördinatiecel Mensenhandel en Mensensmokkel onder leiding van de minister van Justitie. Deze coördinatiecel werkt de mogelijke bijsturingen en verbeteringen uit. Ze baseert zich ook op de bijdragen van de verschillende diensten en departementen voor het verslag mensenhandel en mensensmokkel aan de regering dat de Dienst Strafrechtelijk Beleid van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie opstelt. Ze vertaalt die naar een nieuw actieplan. Binnenlandse Zaken neemt de uitwerking van initiatieven op die het actieplan aan Binnenlandse Zaken toewijst.