Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2457

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 1 juni 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Campus en Railflex - Gebruiksmodaliteiten - Combinatie met tram, bus en metro

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
plaatsbewijs
gecombineerd vervoer

Chronologie

1/6/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4738

Vraag nr. 5-2457 d.d. 1 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De wetgever heeft de systemen Campus en Railflex ondubbelzinnig erkend als volwaardige treinkaarten. In de controle hierop blijft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) blijkbaar koppig deze systemen als " passen " behandelen. Dit heeft onder andere tot consequentie dan bij het vergeten van een Campus of Railflex, de klant wordt verplicht op de ritprijs aan volle prijs, vermeerderd met een toeslag van 12,5 euro te betalen.

Al eerder adviseerden reizigers, maar ook de Ombudsman (onder andere in het Jaarverslag 2010), de NMBS om deze foute toepassing achterwege te laten. Ook pleit de Ombudsman om een combinatie tussen Campus en Railflex met bus, tram of metro.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wil de geachte minister de NMBS uitdrukkelijk instrueren om bij de controles op Campus en Railflex deze systemen te behandelen als volwaardige vervoersbewijzen en niet als passen, zodat de behandeling bij het vergeten van deze twee bewijzen geschiedt zoals het vervoersbewijzen past? Hoe en wanneer zal zij deze instructies, die helemaal conform de wet zijn, aan de NMBS overmaken?

2) Wil zij er bij de NMBS op aandringen om de combinatie tussen Campus en Railflex enerzijds en tram, bus en metro anderzijds operationeel te maken?