Ombudsdienst Pensioenen - Verzoeken - Registratie - Opsplitsing per gewest en per provincie
pensioenregeling
bemiddelaar
officiële statistiek
geografische spreiding
1/6/2011 | Verzending vraag |
23/8/2011 | Antwoord |
In het jaarverslag 2010 geeft de Ombudsdienst Pensioenen allerlei gegevens over de verzoeken die de dienst bereikten.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Kan de geachte minister de verzoeken die de Ombudsdienst Pensioenen bereikten catalogeren naar gewest?
2) Kan hij de verzoeken die de Ombudsdienst Pensioenen bereikten catalogeren naar provincie?
3) Waarom ontbreken deze verwerkingen in het jaarverslag, terwijl deze van buitenlandse verzoeken wel meer gedetailleerd werden weergegeven?
In antwoord op de vraag, kan ik het geachte lid het volgende meedelen.
In totaal behandelde de Ombudsdienst Pensioenen 1 689 verzoeken in 2010. Hiervan zijn er 1 201 met een gekend postadres in België. De 488 andere verzoeken zijn ofwel afkomstig van een gepensioneerde wonend in het buitenland ofwel is er bij de Ombudsdienst Pensioenen geen postadres gekend.
Uitsplitsing van het aantal verzoeken |
|
België |
1 201 |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
122 |
Vlaanderen |
705 |
Antwerpen |
200 |
Limburg |
94 |
Oost-Vlaanderen |
164 |
Vlaams-Brabant |
132 |
West-Vlaanderen |
115 |
Wallonië |
374 |
Henegouwen |
125 |
Luik |
135 |
Luxemburg |
26 |
Namen |
47 |
Waals-Brabant |
41 |
De Ombudsdienst Pensioenen die klachten behandelt over de wettelijke pensioenen, een federale materie, heeft er tot nu toe voor geopteerd om de opsplitsing per gewest of per provincie niet in zijn Jaarverslag op te nemen.
De cijfers over het aantal klachten uit het buitenland worden meer gedetailleerd in het Jaarverslag opgenomen. Hiermee heeft de Ombudsdienst Pensioenen de specifieke problemen van personen die in het buitenland verblijven, willen onderstrepen (Belgen en niet-Belgen) aangezien de betalingsproblemen van het pensioen in het buitenland tot de top drie van het aantal klachten in 2010 behoren.
Wat de geografische herkomst van de klachten betreft, heeft het verslag van de Ombudsdienst Pensioenen geen wettelijk gedefinieerde inhoud en het is dus aan het College van Ombudsmannen om dit te definiëren. Volgens mij lijkt echter niets in de weg te staan van een meer volledige statistische voorstelling van de klachten naargelang hun geografische herkomst.