Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2350

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 18 mei 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Infrabel - Boete - Gebrek aan stiptheid van de treinen - Aanwending

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur

Chronologie

18/5/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2351
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4736

Vraag nr. 5-2350 d.d. 18 mei 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Infrabel ondergaat dit jaar een straf van 3,5 miljoen euro wegens te weinig stiptheid van de treinen in 2010. Dit past in de bonus-malus clausule binnen het beheerscontract.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Voorzag de begroting van Infrabel het betalen van dergelijke boete? Ten koste van welke uitgaven ging (indien voorzien in de begroting) of zal de betaling van deze boete gaan (indien niet voorzien in de begroting)?

2) Waar komt de betaalde boete terecht? Wordt deze terug expliciet ingezet voor mobiliteit? Zo ja, waarvoor zullen deze 3,5 miljoen euro worden aangewend? Of wordt deze boete ingevorderd als algemene inkomsten, waarbij ze niet meteen naar mobiliteit zal terugvloeien?

3) Op welke wijze wordt de consument van het openbaar vervoer beter van deze boete? Worden daardoor niet zowel de treingebruikers als Infrabel, kortom de mobiliteit, gestraft zonder enig positief effect, …, behoudens een verhoging van de algemene inkomsten? Kan u argumenten aanreiken voor een positief effect van dit bonus-malus systeem?

4) Vindt u het verdedigbaar om deze boete te verhalen op de lonen van de Infrabel-topfunctionarissen en het huidige bonus-malussysteem dus te relateren aan de verloning en eventuele boni voor de directieleden?