Vliegbewegingen - Geluidshinder - Spreidingsplan
luchthaven
lawaai
luchtverkeer
18/5/2011 | Verzending vraag |
18/7/2011 | Antwoord |
Ruim een jaar geleden, in 2010, pakte de geachte staatssecretaris uit met een nieuw plan om de geluidshinder in en rond de luchthaven van Zaventem terug te dringen. Hij vertrok daarbij vanuit enkele premissen, zoals meer nadruk op de windnormen, vliegen tegen de wind en het beter spreiden van de vliegroutes vanuit de verschillende banen van de luchthaven.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Welke bijkomende spreidingen heeft de geachte staatssecretaris gerealiseerd vanuit baan 20 van de luchthaven?
2) Werden er vanuit baan 20 nieuwe exit points gerealiseerd? Zo ja, welke en hoe lopen ze?
3) Werden er wijzigingen aangebracht aan het exit point van Huldenberg?
4) Tot welke hoogte moeten de vliegtuigen rechtdoor vliegen op baan 20 voordat er mag worden afgedraaid of bochten mogen worden genomen?
5) Waarom wordt er tot op heden niet extra gespreid vanuit baan 25R?
6) Waarom wordt er niet verplicht hoger gevlogen voordat men verschillende vliegroutes laat starten?
7) Wat heeft hij gedaan om het rechtstreeks vliegen naar bestemming meer kansen te geven? Waarom blijven de grote bochten over de Noordrand nog van kracht, wetende dat hiermee de vliegtuigen minder snel hoogte kunnen nemen en dus meer hinder veroorzaken?
1-3, 5-7) Het is mijn bedoeling om het akkoord van de regering van 26 februari 2010 uit te voeren in het belang van alle betrokken burgers.
Om het luik met betrekking tot de vliegroutes uit te kunnen voeren, heb ik Belgocontrol de opdracht gegeven alle mogelijke alternatieven te bestuderen en aan mij voor te leggen, in het bijzonder de mogelijkheden voor het overvliegen van het baken van Huldenberg en de aanpassing van de starts vanaf baan 25R.
Tot op vandaag hebben de voorgestelde alternatieven nog niet het voorwerp kunnen uitmaken van een akkoord op het niveau van de federale regering.
4) Na het opstijgen van baan 20 moeten vliegtuigen rechtdoor vliegen tot ze een hoogte van 700 voet boven zeeniveau bereikt hebben, behalve de vliegtuigen die de SID (Standard Instrumental Departure, standaard vertrekroute) DENUT3L, HELEN3L en NIK2L volgen en die pas vanaf een hoogte van 1700 voet boven zeeniveau mogen draaien.