Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2304

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 10 mei 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Betogingen - Verkeershinder - Vlotter spoorverkeer - Samenwerkingsverbanden

recht tot betogen
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
wegverkeer
vervoer per spoor
handelsmanifestatie
culturele manifestatie
sportmanifestatie

Chronologie

10/5/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4793

Vraag nr. 5-2304 d.d. 10 mei 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Elk jaar ontvangt Brussel enkele honderden betogingen en manifestaties. Grote evenementen zorgen vaak voor veel verkeershinder. Deze consequenties zijn uiteraard begrijpelijk en zelfs onoverkomelijk. Toch stellen vele stadsgebruikers, bestuurders en pendelaars vast dat de bevoegde overheden weinig of niet lijken te anticiperen op de effecten van deze manifestaties op de globale stadsmobiliteit. Het lijkt of men de steeds wederkerende chaos accepteert als een absolute onoverkomelijkheid, een fatum. Buiten van het afsluiten van wegen voor het autoverkeer lijkt de politie weinig te interveniëren teneinde het verkeer proactief in vlotte en goede banen te leiden.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Bestaan er globale mobiliteitsplannen om het spoorverkeer vlotter te laten verlopen tijdens manifestaties in de hoofdstad? Bestaan er hieromtrent overleg- en samenwerkingsverbanden met de verschillende bevoegde overheden en instanties (gewesten, steden en gemeenten, Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), Maatschappij voor het intercommunaal vervoer te Brussel (MIVB), De Lijn, Federale Overheidsdiensten Mobiliteit en Binnenlandse Zaken, …)? Hoe verlopen de bestaande samenwerkingsverbanden? Welke pijnpunten ervaart men momenteel? Hoe denkt de geachte minister hieraan te verhelpen? Beaamt zij de urgentie van een meer accurate, samenhangende en vooral efficiënte en globale aanpak?

2) Welke bijkomende maatregelen treft zij in geval van een groot evenement (betoging, manifestatie, …) in Brussel teneinde een zo vlot mogelijke verkeerssituatie te verzekeren? Acht zij deze maatregelen als voldoende? Welke sterkte-zwakte analyse maakte zij? Hoe paste zij daaropvolgend het beleid aan? Welke uitdagingen ervaart zij nog?