Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2165

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 21 april 2011

aan de staatssecretaris voor Begroting, Migratie- en asielbeleid, Gezinsbeleid en Federale Culturele Instellingen

Migratie - Ontradingscampagnes - Inhoud - Budget - Verantwoordelijkheid - Overleg met ontwikkelingssamenwerking

Albanië
Guinee
Democratische Republiek Congo
Armenië
Tunesië
bewustmaking van de burgers
Servië
Kosovo
politiek asiel
illegale migratie
Kameroen
Rusland
Dienst Vreemdelingenzaken
Noord-Macedonië
asielzoeker

Chronologie

21/4/2011Verzending vraag
6/7/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2165 d.d. 21 april 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik stelde hierover eerder een vraag aan de Staatssecretaris (vraag nr. 5-573), waarop ik een ernstig antwoord ontving. Vermits een aantal vragen ontbeantwoord bleven en ik er ook een aantal nieuwe heb, onderstaande aanvullingen.

1. Welke ontradingscampagnes worden er in 2011 en 2012 gepland? Kan de staatssecretaris mij daarbij gedetailleerd informeren over de inhoud van die campagnes? Welke boodschappen worden daarbij verspreid? Welke methoden worden daarbij gebruikt? Welke doelgroep heeft men voor ogen en hoe bereikt men die? Welke omvang heeft een dergelijke campagne: landelijk, regionaal, lokaal, …? Op welke wijze wordt daarbij samengewerkt met de landen van herkomst?

2. Wat was het totale budget voor de ontradingscampagnes voor de jaren 2008, 2009 en 2010? Wat is het budget voor 2011? Kan de staatssecretaris mij zeggen of er een budgettair engagement bestaat voor de komende jaren?

3. Welke dienst is verantwoordelijk voor de ontradingscampagnes? Uit hoeveel mensen bestaat deze dienst en hoeveel mensen zijn er specifieke verantwoordelijk voor de ontradingscampagnes (in VTE)? Zitten deze personeelskosten verwerkt in het budget (zie vraag 3) voor de ontradings-campagnes?

4. Gebeuren deze campagnes in samenwerking of overleg met Ontwikkelingssamenwerking? Worden er budgetten aangewend vanuit ontwikkelingsamenwerking om deze ontradings-campagnes (mede) te financieren?

Antwoord ontvangen op 6 juli 2011 :

1) Voor het budget van 2011 worden volgende onderstaande voorstellen bestudeerd. Voor het budget van 2012 is nog niets beslist.

1. Balkan (Servië, Macedonië, Kosovo en Albanië)

Vanuit deze regio is er een massale asielinstroom (1ste trimester 2011 : Kosovo op 3de plaats, Servië op de 4de en Macedonië op de 7de plaats; samen goed voor ongeveer 1/5 van het aantal ingediende asielaanvragen). Voor Albanië zijn de asielaanvragen sedert visumliberalisering in licht stijgende lijn met piek in maart 2011. Er is dus nood aan preventieactiviteiten in deze regio.

De doelgroepen zijn in Kosovo : Roma en Etnisch Albanezen - gans grondgebied (Pejë/Peć, Gjakovë/Đakovica, Klinë/Klina, Deçan/Dečani, Istog/Istok, Kamenicë/Kamenica, Gjilan/Gnjilane, Gllogovc/Glogovac, Skënderaj/Srbica, Mitrovicë/Mitrovica, Vushtrri/Vučitrn, Ferizaj/Uroševac en gemeenten rondom de hoofdstad Pristina (Fushë Kosovë/Kosovo Polje, Graçanicë/Gracanica en Obiliq/Obilić), in Servië zijn dit Roma maar vooral etnisch Albanezen in het Zuiden (Vranje, Preshevo, Krusevac, Nis, en hoofdstad Belgrado), in Macedonië: Roma maar vooral etnisch Albanezen – Noorden (Kumanovo, Tetovo, Gostivar en hoofdstad Skopje).

Volgende aanpak wordt voorgesteld :

a. punctuele preventie-activiteiten zoals informatiecampagnes door Belgische autoriteiten en ontradingsboodschappen via persconferenties na beveiligde vluchten;

b. socio-economisch integratie project voor de Roma, Ashkali en Egyptische (RAE) gemeenschappen in West Balkan (Servië, Macedonië en Kosovo). Project steunend op 2 pijlers :

1/ Capacity building van RAE niet-gouvernementele organisaties (NGO's) en RAE gemeenschappen inclusief (potentiële) migranten en teruggekeerde migranten en families. Dit houdt onder meer bewustwordingstrainingen in aangaande migratie, risico’s en gevolgen op lange termijn van onregelmatige migratie naar Europa en in het bijzonder België. Hierdoor zullen ze in staat zijn advies te bieden en de gemeenschap op een objectieve manier te begeleiden. Doel bestaat er in dat op langere termijn de gemeenschap zelf bijdraagt tot het verminderen van illegale migratie door correcte en objectieve informatie te verstrekken en duiding te geven bij de realiteit van migratie.

2/ Kredietverstrekking aan kmo’s. De werkloosheid is een chronisch probleem in de regio; een probleem waar veel RAE gemeenschappen mee worstelen. Hulp bij genereren van inkomsten en meer werkgelegenheid door subsidies te verschaffen aan kleine en middelgrote ondernemingen waardoor meer stabiele en welvarende toekomst wordt gecreëerd.

2. Guinée

Sinds 2010 is er een grote stijging van het aantal asielaanvragen van mensen afkomstig uit Guinée. Het merendeel zijn mannen. Een grote meerderheid van de asielzoekers zijn afkomstig uit de hoofdstad Conakry, gevolgd door Labe en Kankan.

Volgende preventieve aanpak wordt voorgesteld : naast de terugkeer van illegalen terug op te starten, asielaanvragen snel en streng behandelen, samenwerking met Frankrijk, missies van een immigratieambtenaar, een preventiecampagne in Guinée-Conakry en in België naar de diaspora toe uit te bouwen. Vele activiteiten zijn nu al aan de gang.

Voorgesteld wordt de campagne die nu aan het aflopen is verder te zetten met eventueel een technische ondersteuning ter plaatse via opleiding van politie- en migratiediensten of een systeem van stabilisatie van de Peul groep via microkredieten, zoals die al gefinancierd werd uit het DGOS budget (training en micro-kredieten voor tien arme Futa vrouwen met het oog op het starten van een klein bedrijf (vooral in de landbouw). Training onder andere gegeven door ervaren Guinese emigranten uit de regio.

3. Democratische Republiek Congo

De instroom vanuit DR Congo (DRC) is gedaald door de aangehouden preventiecampagnes maar deze is recent opnieuw aan het stijgen en vandaar is het nodig de problematiek van illegale immigratie vanuit de DRC verder te doen afnemen via een versterkt beleid inzake preventie en sensibilisering en de uitbreiding van het doelpubliek te bewerkstelligen.

Volgende aanpak wordt voorgesteld : verder zetten inspanningen inzake preventie en informatieverstrekking in Kinshasa via acties die bij de Congolezen inslaan zoals bijvoorbeeld via de media, audiovisuele middelen, theaterstukken, muziekconcerten, soaps, enz., waarbij telkens gewezen wordt op de risico’s en gevaren van illegale immigratie. Momenteel, twee projecten gelanceerd :

-De sensibiliseringscampagne “Keba na ba Ngulistes” van de NGO Afric’Action met betrekking tot de risico’s en gevaren van onregelmatige migratie vanuit Kinshasa, meer bepaald van studenten, jongeren, vrouwen en kinderen, en van het promoten van het zich investeren in eigen land.

Termijn : drie maanden (maart tot en met mei 2011). Budget : ongeveer 5 000 euro.

-De sensibiliseringscampagne “Immigration, Illusion et désillusion” van de NGO Tarmac des Auteurs met betrekking tot het promoten van een legale, constructieve en verantwoorde immigratie zonder gevaren in Kinshasa en voorsteden. Het betreft de organisatie van theaterstukken in scholen, universiteiten, en op gemeenteplaatsen in Kinshasa om de jongeren bewust te maken van de gevaren van illegale immigratie.

Termijn : twee maanden (vanaf midden april 2011). Budget : ongeveer 5 000 euro.

Het is de bedoeling deze projecten uit te breiden tot een nog breder doelpubliek (andere categorieën) en audio visuele media te gebruiken (TV shows, soaps, kranteninterviews, …).

4. Armenië

Armenië kent reeds jaren een hoog aantal asielaanvragen. Het gros van de Armeniërs komen vanuit het stadsgewest Erevan, gevolgd door de steden Gjoemri en Artashat. Het aantal repatriëringen is aan de lage kant. Enerzijds omwille van het feit dat veel Armeniërs nog in één of andere procedure zitten, hetzij asiel, hetzij medische regularisatie en anderzijds omwille van de lage afgifte van een laissez-passer.

Een actieplan is al in werking en een punctuele campagne werd al opgezet in Erevan. Daarnaast zou er behoefte zijn aan een gerichte ondersteuning van medische infrastructuur in Armenië, ondersteuning medische voorzieningen, oplossing te dure medicijnen (zoals voor hepatitis C, diabetici,..), gesprekken met de overheden inzake gezondheidszorg, psychologische ondersteuning, sociale zaken,… en aan een herhaling van de verspreiding boodschap via de media omtrent de realiteit van de asielprocedure in België.

5. Kameroen

Illegale migratie uit Kameroen heeft recentelijk meerdere vormen aangenomen zoals misbruik van het studentenstatuut, de gezinshereniging, en vervalsingen van visa en andere documenten. Daarnaast bestond er al een relatieve hoge instroom van asielzoekers uit dat land naar België.

In het recente verleden werd er een eerste preventiecampagne georganiseerd die gericht was op groepen die voornamelijk de voormelde kanalen gebruiken (studenten, Engelstalige bevolking, alleenstaande vrouwen). Een beleid van verdere preventie en sensibilisering dient echter verder gezet te worden om deze problematiek volledig beheersbaar te maken.

6. Rusland

Het aantal asielaanvragen uit Rusland handhaaft zich al enkele jaren op het hoge niveau van 1 500 aanvragen per jaar. Dit cijfer omvat de minderjarigen die de asielzoekers begeleiden niet. De meeste van deze aanvragen worden ingediend door Russen die uit Tsjetsjenië afkomstig zijn. Wij willen maatregelen invoeren die erop gericht zijn om het aantal Russische migranten die België illegaal betreden en het aantal Russische migranten die asiel aanvragen te beperken.

Informatie- en sensibiliseringscampagnes organiseren voor de Tsjetsjenen in Polen en Rusland. Enerzijds objectief informeren over de moeilijkheid van de stappen om asiel te bekomen en anderzijds sensibiliseren in verband met de bredere problematiek van de emigratie naar België. Concreet gaat het erom met de lokale overheden of partners die om humanitaire redenen in contact staan met de Tsjetsjeense bevolking (NGO’s) een boodschap op punt te stellen die hen informeert en sensibiliseert. Het feit dat we op indirecte wijze te werk gaan biedt ons het voordeel dat de aandacht van de doelbevolking niet specifiek op België gevestigd wordt.

In Polen met de lokale overheden en de NGO’s in de gesloten centra informatie- en sensibiliseringssessies organiseren over de emigratie naar West-Europa, en naar België in het bijzonder. Bestemd voor de Tsjetsjenen.

De verplaatste Tsjetsjenen in eerste instantie in Rusland informeren, in samenwerking met de NGO Memorial (omwille van de moeilijkheden die de samenwerking met de lokale overheden oplevert), en in tweede instantie in Tsjetsjenië.

2) In onderstaande tabel het overzicht van de budgetten. In de jaarlijkse begroting staat sinds 2008 het bedrag van 300 000 euro ingeschreven. Verwacht wordt dat dit behouden blijft.

2008

300 000 euro

2009

300 000 euro

2010

300 000 euro

2011

300 000 euro + 600 000 euro via Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking (DGOS)

3) De organisatie van preventieve activiteiten is een gezamenlijke inspanning van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) en mijn kabinet. Ikzelf en de Directeur generaal van de DVZ zijn nauw betrokken bij de informatiecampagnes voornamelijk in de Balkan.

De Cel Immigratie- en Verbindingsambtenaren (Ilobel) van de DVZ is de dienst die de preventieve maatregelen plannen, uitvoeren of opvolgen. Ilobel bestaat uit twaalf ambtenaren waarvan naar schatting drie FTE zich bezighouden met preventieprojecten. Hun loon is niet inbegrepen in het budget voor de preventie.

4) Met betrekking tot de samenwerking met het DGOS is voor het budgetjaar 2011 besloten dat het budget voor projecten van migratie en ontwikkeling (600 000 euro), oorspronkelijk uit de begroting van de DVZ, aangewend zal worden voor preventieprojecten. Er is momenteel overleg over mogelijke projecten.