Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2140

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 20 april 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Dienst voor Alimentatievorderingen (DAVO) - Gebrekkige dienstverlening

alimentatieplicht
ministerie
tekort aan arbeidskrachten

Chronologie

20/4/2011Verzending vraag
17/6/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2140 d.d. 20 april 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Federale Ombudsman ontvangt regelmatig klachten over de behandelingstermijn, het uitblijven van een antwoord of het niets doen van De Dienst voor Alimentatievorderingen (DAVO). DAVO van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie van de FOD Financiën, werd in 2003 opgericht om een oplossing te vinden voor het probleem van de niet-betaling van onderhoudsgeld aan kinderen en aan (ex-)partners. DAVO vordert het geld in bij de schuldenaars die in gebreke blijven. Sinds 1 oktober 2005 mag de DAVO bovendien voorschotten toekennen op alimentatiegeld dat aan kinderen verschuldigd is, indien het inkomen van de aanvragende ouder niet hoger is dan een bepaald bedrag. Volgens de ombudsman kampt DAVO met een ernstig personeelstekort. Het oorspronkelijk ingeschatte personeelsbestand van 220 medewerkers werd nooit ingevuld. Op 31 december 2010 telde de DAVO 95,90 voltijdse medewerkers. Sinds de oprichting van DAVO, midden 2004, blijft het aantal te behandelen dossiers daarentegen maar toenemen: van 3 200 in 2004 tot 33 534 in 2009, naar 38 073 in 2010. In vergelijking met 2009 nam het aantal nieuwe aanvragen in 2010 toe met 16%. Toch bleef het aantal personeelsleden gelijk. Een aantal plaatselijke DAVO-kantoren is niet in staat zijn om de toevertrouwde taken naar behoren uit te voeren als gevolg van een aanzienlijk personeelstekort.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen

1. Beaamt de minister de beoordeling van de ombudsman dat DAVO haar taken niet naar behoren kan uitvoeren omwille van het personeelstekort en de werkdruk? Hoe verklaart de minster dat een overheidsdienst die oorspronkelijk werd ingeschaald op 220 medewerkers nu moet werken met nog niet eens de helft daarvan?

2. Plant de minister een uitbreiding van het personeelsbestand om de verhoogde werklast op te vangen? Zo ja, over hoeveel VTE's gaat het hier en tegen wanneer mag men de indienstneming verwachten? Zo nee, welke andere maatregelen plant de minister opdat DAVO haar taken naar behoren kan uitoefenen?

Antwoord ontvangen op 17 juni 2011 :

1) De oorspronkelijke schatting van het aantal benodigde personeelsleden was gebaseerd op 150 000 potentiële dossiers. Ondertussen blijkt dat op 31 december 2010 het reële aantal dossiers 38 073 bedraagt, wat dus heel wat minder is dan destijds werd aangenomen.

En hoewel het aantal dossiers sinds de oprichting van de dienst toenam, merk ik op dat het Directiecomité heeft beslist dat er een oproep voor nieuwe medewerkers mag worden gelanceerd. Ondertussen heeft de voorzitter beslist dat er zeven contractuele personeelsleden mogen worden aangeworven en toegevoegd aan het honderdtal voltijdse equivalenten die er nu in dienst zijn. Het gaat hier echter over heel specifieke profielen die niet zomaar voor het grijpen liggen.