Snelheidsovertredingen - Flitscontroles - Tolerantiemarges
snelheidsvoorschriften
overtreding van het verkeersreglement
politiecontrole
opnameapparaat
15/4/2011 | Verzending vraag |
7/12/2011 | Dossier gesloten |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2117
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4457
De omzendbrief COL 11/2006 van het College van procureurs-generaal bij de hoven van beroep omtrent "het strafrechtelijk beleid inzake de opsporing van snelheidsovertredingen en de richting te geven aan de vervolging ervan", laatst herzien op 28 mei 2008, stelt dat bij vaststelling van verkeersovertredingen een correctiemarge moet worden ingebouwd, omdat "het nu eenmaal onmogelijk is het voorwerp (het voertuig zelf, de band of een ander onderdeel van het voertuig) te identificeren waarvan de snelheid wordt gemeten alsmede omdat de verschillende meettoestellen de weergegeven snelheid op verschillende wijzen berekenen".
Daarom is het volgens de omzendbrief aangewezen de gemeten snelheid te verminderen met een marge van zes kilometer per uur voor snelheden onder of gelijk aan 100 kilometer per uur of van zes procent voor gemeten snelheden boven de 100 kilometer per uur. Kortom, waar een maximale snelheid van bijvoorbeeld 50 kilometer per uur is toegelaten, wordt aan 57 kilometer per uur en sneller een misdrijf vastgesteld.
Onlangs bleek echter dat in verschillende Brusselse politiezones in een zone 50 pas vanaf 76 kilometer per uur wordt geflitst, niet alleen omwille van deze correctiemarge, maar vooral omdat rekening wordt gehouden met de capaciteit waarover de politierechtbanken en de strafuitvoeringsdiensten beschikken en de behandelingstermijn redelijk moet blijven.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vraag:
Kan de minister me meedelen welke, voor elk parket, volgens het overleg met de politiezones, de tolerantiemarges (in kilometer per uur) zijn vooraleer geflitst wordt wegens snelheidsovertredingen, en dit bij elk snelheidsregime?