Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2091

van Frank Boogaerts (N-VA) d.d. 13 april 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Belastingplichtigen - Foute bankrekeningnummers - Lange termijnen voor rechtzetting - Maatregelen

belastingplichtige
gegevensverwerking
belastingteruggave
belastingadministratie

Chronologie

13/4/2011Verzending vraag
17/6/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2091 d.d. 13 april 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit het jaarverslag van de Federale Ombudsman 2011 blijkt dat er nog steeds problemen zijn met de verwerking van bankrekeningnummers van belastingplichtigen. Zelfs wanneer het juiste rekeningnummer wordt vermeld op de aangifte, staat er soms op het aanslagbiljet een oud (afgesloten) rekeningnummer of zelfs een onbekend nummer.

Er is een procedure voorzien om dit dan te laten rechtzetten, met als gevolg het maandenlange wachten op de teruggave van een eventuele terugbetaling. De belastingplichtige moet dus boeten voor een fout in het bijwerken van het bestand van de bankrekeningnummers door de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën.

Opmerkelijk is ook dat de tussenkomst door de Federale Ombudsman bij de algemene administratie meestal leidt tot een onmiddellijke optreden door de administratie. De minder mondige belastingplichtige die zich niet wendt tot de Ombudsman kan dus enkele maanden langer wachten op een oplossing.

De Federale Ombudsman heeft dit probleem al meermaals aangeklaagd sinds 2008, maar krijgt geen gehoor. De algemene administratie van de Inning en de Invordering en ook de Thesaurie weten en erkennen dat er problemen zijn met de bestanden van de rekeningnummers. Zij hebben echter nog steeds geen concrete oplossing.

Er moet dringend een duurzame oplossing komen die de fouten in het bijhouden van de rekeningnummers van de belastingplichtigen voorkomt en structureel en ten gronde oplost.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Het bijhouden van de bankrekeningnummers zit vervat in een volledig geautomatiseerd computersysteem. Wat is de oorzaak van de steeds wederkerende problemen met de rekeningsnummers?

2) Is er een controle voorzien van de aanslagbiljetten, specifiek het bankrekeningnummer, ten opzichte van de aangifte door de belastingplichtige?

3) Op welke termijn worden de rechtzettingen gerealiseerd door de administratie, met een onderscheid in rechtzetting met en zonder tussenkomst door de Ombudsman?

4) Gebeuren de rechtzettingen op basis van een prioriteitenlijst? Wordt een dossier inderdaad sneller behandeld dan andere? Tussenkomsten van de Federale Ombudsman schijnen toch een snellere oplossing te veroorzaken.

5) Welke structurele oplossing kan de geachte minister bieden voor dit probleem?

6) Wat gebeurt er met de teruggaven die niet kunnen worden gestort op afgesloten oude bankrekeningnummers? Wordt hier nog steeds gewerkt met een postassignatie? Wordt vooraleer een postassignatie wordt verstuurd, eerst het rekeningnummer op de aangifte geverifieerd? Of gaan de gelden die niet kunnen worden gestort op een oud bankrekeningnummer rechtstreeks naar de dienst " liggende gelden "?

Antwoord ontvangen op 17 juni 2011 :

1. Het bijhouden van de bankrekeningnummers is van een historische situatie aan het evolueren naar één geïntegreerde aanpak.

Momenteel komen nieuwe rekeningnummers, meegedeeld via aangifte of anderzijds, in meerdere tussenstappen terecht op de plaats waar ze opgehaald worden op het ogenblik van de inkohiering.

Elk van die tussenstappen gaan soms lacunes vertonen.

Voor niet leesbare of foute rekeningnummers afkomstig van de gescande aangiften, is ook nog een manuele tussenkomst tot kontaktname nodig.

Er zijn de laatste jaren grote inspanningen geleverd om binnen dat aanwezig kader tot een beter resultaat te komen. Met succes : de probleemgevallen zijn sterk gedaald maar nog onvoldoende.

2. De huidige werkwijze is er op gericht om de nieuwe rekeningnummers, meegedeeld via Tax-on-Web (TOW) of op de gescande papieren aangiften, zonder manuele tussenkomst tijdig doorheen die tussenstappen op hun bestemming te krijgen.

Via feedback wordt er bijgehouden of het rekeningnummer inderdaad is terechtgekomen; zoniet wordt de inkohiering principieel verhinderd. In sommige gevallen moet en kan er over deze drempel gestapt worden, wat een risico inhoudt dat niet het nieuwe rekeningnummer wordt gebruikt.

Als ultieme uitweg staat op het aanslagbiljet steeds het rekeningnummer voor de terugbetaling vermeld én een toelichting hoe de betrokkene nog dient te reageren als het nodig blijkt.

3. Ik wens er eerst en vooral het geachte lid op te wijzen dat, indien de belastingplichtige bij de ontvangst van zijn aanslagbiljet merkt dat het medegedeelde rekeningnummer niet meer juist is, hij steeds over een termijn van 8 dagen beschikt om een nieuw rekeningnummer mede te delen aan het ontvangkantoor der directe belastingen dat zijn teruggave behandelt. In voorkomend geval wordt het rekeningnummer direct aangepast en ontvangt betrokkene zijn teruggave binnen de vooropgestelde termijn. De belastingteruggaven waarvoor de wijziging niet wordt gevraagd, worden uitgevoerd op het rekeningnummer dat vermeld wordt op het aanslagbiljet.

De op een afgesloten rekeningnummer uitgevoerde belastingteruggaven worden in principe door de financiële instelling teruggestort aan de Schatkist.

De afhandeling van deze teruggekeerde sommen wordt toevertrouwd aan de Rekenplichtige der Geschillen van de Administratie van de Thesaurie. Deze ambtenaar voert deze betaling zo spoedig mogelijk opnieuw uit op basis van de inlichtingen die hem door de Administratie van de Inning en de Invordering worden verstrekt.

4. Zodra de Rekenplichtige der Geschillen in kennis is gesteld van een nieuw rekeningnummer wordt de teruggave opnieuw uitgevoerd.

Artikel 4 van het “Samenwerkingsprotocol voor de relaties tussen de federale Ombudsman en de federale overheidsdiensten bij de behandeling van klachten” van 29 januari 2008 voorziet dat binnen de 15 dagen, te rekenen vanaf de ontvangst van de vraag, een antwoord wordt verstrekt. Het is dan ook logisch dat de dossiers waarvoor de federale Ombudsman is tussengekomen bij voorrang worden behandeld.

5. Er is een project opgestart met volgende uitgangspunten :

a) De rekeningnummers worden onmiddellijk en in één omgeving beheerd ; de tussenstappen vallen als principe weg.

b) Via MyMinFin met authentificatie kan elk natuurlijk persoon op ieder moment een nieuw of gewijzigd rekeningnummer meedelen ; dus niet alleen op het ogenblik van het indienen van de aangifte PB via TOW of op papier.

c) Ook de agenten van bevoegde diensten kunnen, via intranet, een rekeningnummer benaderen van een belastingplichtige op zijn schriftelijke aanvraag.

d) Nieuwe rekeningnummers meegedeeld samen met de aangifte via TOW worden eveneens onmiddellijk in die enige omgeving opgenomen.

e) Van zodra een papieren aangifte is gescand waarbij er een wijziging inzake rekeningnummer is vastgesteld worden die onmiddellijk in die enige omgeving geplaatst. Hier kunnen onleesbare of foute rekeningnummers vastgesteld worden waardoor een manuele tussenkomst tot contactname met de betrokkene nodig kan zijn.

f) Op het moment van de inkohiering, tot zelfs op het moment van het opmaken van betalingsbestanden, wordt de laatst gekende situatie gebruikt.

6. Zoals reeds vermeld onder punt 3, worden in principe alle teruggaven die niet kunnen worden gestort op een afgesloten rekening door de financiële instellingen teruggestort aan de Schatkist. Het is steeds de afdeling “Liggende gelden” van de Rekenplichtige der Geschillen van de Administratie van de Thesaurie die aan deze sommen een definitieve bestemming moet geven. De teruggaven worden bij voorkeur vereffend op de nieuwe rekeningnummers die hem door tussenkomst van de Administratie van de Inning en Invordering worden verstrekt. Bij gebrek hieraan worden de teruggaven vereffend door middel van een circulaire cheque.