Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2050

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 7 april 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Betogingen - Verkeershinder - Maatregelen - Samenwerking met bevoegde overheden en instanties

recht tot betogen
wegverkeer
stadsverkeer

Chronologie

7/4/2011Verzending vraag
31/5/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2051

Vraag nr. 5-2050 d.d. 7 april 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Elke jaar ontvangt Brussel enkele honderden betogingen en manifestaties. Grote evenementen zorgen vaak voor veel verkeershinder. Deze consequenties zijn uiteraard begrijpelijk en zelfs onoverkomelijk. Toch stellen vele stadsgebruikers, bestuurders en pendelaars vast dat de bevoegde overheden weinig of niet lijken te anticiperen op de effecten van deze manifestaties op de globale stadsmobiliteit. Het lijkt of men de steeds wederkerende chaos accepteert als een absolute onoverkomelijkheid, een fatum. Buiten van het afsluiten van wegen voor het autoverkeer lijkt de politie weinig te interveniëren teneinde het verkeer proactief in vlotte en goede banen te leiden.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Beaamt u dat de stadsgebruikers in en van Brussel veel beter en meer tijdig kunnen worden omgeleid of gewaarschuwd dan momenteel gebeurt? Acht u een proactief beleid van de politie en andere bevoegde instanties als wenselijk en zelfs noodzakelijk? Gaat het om een bewuste strategie die ervoor zorgt dat vele mensen hun auto thuis laten?

2) Bestaan er globale mobiliteitsplannen om het weg- en spoorverkeer vlotter te laten verlopen tijdens manifestaties in de hoofdstad? Bestaan er hieromtrent overleg- en samenwerkingsverbanden met de verschillende bevoegde overheden en instanties (gewesten, steden en gemeenten, Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen [NMBS], Maatschappij voor het intercommunaal vervoer te Brussel [MIVB], De Lijn, federale overheidsdiensten [FOD] Mobiliteit en Binnenlandse Zaken, …)? Hoe verlopen de bestaande samenwerkingsverbanden? Welke pijnpunten ervaart men momenteel? Hoe denkt u hieraan te verhelpen? Beaamt u de urgentie van een meer accurate, samenhangende en vooral efficiënte en globale aanpak?

3) Welke bijkomende maatregelen treft u in geval van een groot evenement (betoging, manifestatie, …) in Brussel teneinde een zo vlot mogelijke verkeerssituatie te verzekeren? Acht u deze maatregelen als voldoende? Welke sterkte-zwakte analyse maakte u? Hoe paste u daaropvolgend het beleid aan? Welke uitdagingen ervaart u nog?

Antwoord ontvangen op 31 mei 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1) Niet enkel de “stadsgebruikers” maar ook de talrijke pendelaars worden zo goed als mogelijk ingelicht van de voorziene betogingen. Dit gebeurt onder meer door berichten die verspreid worden niet enkel in de geschreven en audiovisuele pers, maar ook ter attentie van talrijke bedrijven en instellingen in en rond Brussel. Deze berichten worden eveneens verstuurd naar het Vlaams Verkeerscentrum, het Centre Perex en Mobiris die de verdere communicatie naar de weggebruikers verzekeren.

Het gaat hierbij in geen enkel geval om een bewuste strategie die ervoor zorgt dat de mensen hun auto thuislaten, maar het is wel zo dat het verzadigingspunt op het vlak van autoverplaatsingen in Brussel zeer vaak bereikt is. Bij het minste bijkomend evenement op de openbare weg en zelf wanneer dit goed op voorhand gecommuniceerd werd, resulteert dit dan in problematisch autoverkeer.

2) Bij elke betoging of manifestatie voorziet de politie een verkeersplan waarbij niet enkel de straten afgesloten worden waar de betoging plaatsvindt, maar ook verkeersafsluitingen “in de diepte” voorzien worden. Dit teneinde te vermijden dat de weggebruiker “in de val” gelokt wordt, bijvoorbeeld in een straat die zou doodlopen op een betoging. Maar ook deze werkwijze kent zijn grenzen.

Zo zal, wanneer er in de Wetstraat betoogd wordt, ook de Reyerstunnel-centrum op het einde van de E40 afgesloten worden teneinde te vermijden dat de weggebruikers zich in deze tunnel of in de Schumanwijk vastrijden.

Voorafgaandelijk aan elke betoging of manifestatie wordt een coördinatievergadering gehouden met de verschillende mobiliteitspartners (MIVB - De Lijn - NMBS –Mobiris) in functie van de noodwendigheden. Globaal werken deze partners constructief mee.

3) Ingeval van groot evenement is de basiswerkwijze dezelfde. De berichtgeving

naar de pers zal dan uiteraard zwaarder benadrukt worden en er zullen meer coördinatievergaderingen georganiseerd worden.

Er zijn onmiskenbaar veel autoverplaatsingen in en rond de stad. hetgeen elke poging om te komen tot een vlotte en aanvaardbare mobiliteit hypothekeert.

Als men over mobiliteit rond evenementen spreekt moet het beheer van het evenement in zijn geheel bekeken worden. Er moet een evenwicht gevonden worden tussen verschillende aspecten die tegenstrijdig kunnen lijken:

- de veiligheid van het evenement zelf – zoals bijvoorbeeld het vaststellen van de veiligheidsperimeters;

- de veiligheid van de VIPs;

- het vrijwaren van de vrije meningsuiting;

- het algemeen belang van de bewoners maar ook van de pendelaars, en onder andere het vrijwaren van de mobiliteit.

Het gaat hier om het genegociëerd beheer van de openbare weg. Daar ligt de uitdaging: voor ieder evenement de juiste analyse maken.