Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2007

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 6 april 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Treinverbindingen tijdens de nacht - Manifestaties - Inspanningen en beleidsmaatregelen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer

Chronologie

6/4/2011Verzending vraag
21/9/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2007 d.d. 6 april 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Iedereen ijvert voor minder verkeersslachtoffers, zeker tijdens de weekends. Deze doelstelling vraagt vanzelfsprekend vele en aanhoudende inspanningen, ook vanuit de overheid, niet in het minst vanuit de publieke transportbedrijven.

Graag kreeg ik een antwoord op volgende vragen:

1) Welke inspanningen leverde de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) om meer treinverbindingen tot stand te brengen tijdens de weekends, met speciale aandacht voor de transportmogelijkheden tijdens de vrijdag- en zaterdagavonden en nachten?

2) Graag kreeg ik een overzicht van de jaarlijkse extra investeringen en inspanningen hieromtrent sinds 2006 tot op heden.

3) Op welke wijze speelt de NMBS in door extra treinen in te leggen naar aanleiding van grote manifestaties? Graag kreeg ik een overzicht van de extra treinverbindingen die in 2010 en 2011 ingelegd werden naar aanleiding van grote manifestaties.

4) Als illustratie: hoeveel extra nachtverbindingen met de trein werden er ingelegd op zaterdag 2 april 2011 vanuit Halle, wetende dat er dan grootse carnavalfeesten werden georganiseerd?

5) Welke inspanningen werden of worden er gedaan om deze extra nachttreinen te promoten bij de jongeren? Graag kreeg ik een overzicht van alle beleidsmaatregelen terzake.

6) Hoeveel reizigers maakten gebruik van de nachttreinen die werden ingelegd?

7) Is er een raadpleegbaar plan van nachtverbindingen die worden ingelegd tijdens de rest van 2011? Graag kreeg ik een overzicht.

8) Beschikt de NMBS over een kalender met grootschalige (jongeren)manifestaties en een daaraan gekoppeld beleid voor extra treinen? Kunnen deze kalender en de extra inspanningen bij het antwoord worden gevoegd?

Antwoord ontvangen op 21 september 2011 :

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-Groep deelt het volgende mee:

1. en 2. Momenteel heeft de NMBS geen plannen om het laatavondverkeer met treinen van de gewone dienst tussen de grote stedelijke centra uit te breiden. Het aantal instappende reizigers op de laatste treinen van de dag is immers zeer miniem en de kosten van het rijden van bijkomende treinen ’s avonds zijn vele malen hoger dan de bijhorende inkomsten.

Voor specifieke versterkingen van het treinaanbod in het kader van grote evenementen kan er in bepaalde gevallen wel overgegaan worden tot het opstellen van een aangepast vervoersplan, eventueel met nachttreinen (zie antwoord op vraag 3).

3. en 7. In dit verband is het aangewezen het betreffende artikel van het beheerscontract van NMBS te vermelden.

Art. 9. : Treinen op maat en extra treinen

Bij grote evenementen (festivals, optredens, manifestaties) zal de NMBS op vraag van de organisatoren inspanningen leveren om op korte tijd een grote massa reizigers te vervoeren. In deze gevallen blijft haar beleid erop gericht om kostendekkend te zijn en om een beperkte winstmarge te halen voor zover het gaat om louter commerciële initiatieven.

De NMBS zal ook extra treinen (versterkingstreinen) inleggen om occasionele en niet georganiseerde grote reizigersstromen, alsook structurele reizigersstromen (bv. extra treinen naar de kust) aan te kunnen. De kosten die voortvloeien uit een verhoging van een

dergelijk extra aanbod t.o.v. het verleden kunnen worden gecompenseerd.

De NMBS heeft er alle baat bij om met organisatoren van grote evenementen aan tafel te gaan zitten. Het is de beste manier om gericht tewerk te gaan om in de eerste plaats een haalbaar vervoersplan te realiseren.

Ter ondersteuning kunnen afhankelijk van het soort evenement eventueel ook nog bepaalde tarieven gecreëerd worden zoals bij voorbeeld een all-inticket (Rock Werchter, Pukkelpop, Graspop), een B-Dagtrip (De Gordel, TW Classic…) of voordelige evenementbiljetten (Gentse Feesten)

De mogelijkheid om bijkomende (nacht)-treinen in te leggen kan in bepaalde gevallen overwogen worden: wanneer de organisator expliciet vragende partij is, hij bijgevolg bereid is samen te werken en ook eventueel financieel bij te dragen opdat de rendabiliteit van deze treinen kan gegarandeerd worden.

Hieronder enkele belangrijke evenementen die in het verleden reeds onze steun kregen door middel van een specifiek aangepast treinaanbod. Dit zijn meestal massa-evenementen. Kleinere evenementen worden zo nodig ondersteund met het doorvoeren van versterkingen van het reguliere treinaanbod.

Evenement/ Evénement

Locatie/Localisation

Jaar/Année

(ook in 2011) /(également en 2011)

Info/Informations

Graspop

Dessel

Jaarlijks/ Chaque année

(ook in 2011) /(également en 2011)

Aangepast vervoersplan/

Plan de transport adapté

Pennenzakkenrock

Mol

Jaarlijks/ Chaque année

(ook in 2011) /(également en 2011)

Aangepast vervoersplan/ Plan de transport adapté

Rock Werchter

Werchter

Jaarlijks/ Chaque année

(ook in 2011) /(également en 2011)

Aangepast vervoersplan/ Plan de transport adapté

TW Classic

Werchter

Jaarlijks/ Chaque année

(ook in 2011) /(également en 2011)

Aangepast vervoersplan/ Plan de transport adapté

Werchter Boutique

Werchter

2008-2010

Geen editie in 2001/Pas d’édition 2011

Aangepast vervoersplan/ Plan de transport adapté

Dour Festival

Dour

Jaarlijks/ Chaque année

(ook in 2011) /(également en 2011)

Aangepast vervoersplan/ Plan de transport adapté

Francofolies

Spa

Jaarlijks/ Chaque année

(ook in 2011) /(également en 2011)

Aangepast vervoersplan/ Plan de transport adapté

Pukkelpop

Kiewit

Jaarlijks/ Chaque année

(ook in 2011) /(également en 2011)

Aangepast vervoersplan/ Plan de transport adapté

I Love Techno

Gent

Jaarlijks/ Chaque année

(ook in 2011) /(également en 2011)

Aangepast vervoersplan/

Plan de transport adapté

Cityparade

Veranderende locaties

Jaarlijks/ Chaque année

(ook in 2011) /(également en 2011)

Aangepast vervoersplan/

Plan de transport adapté

De Gordel

4 gordelgemeenten

Jaarlijks/ Chaque année

(ook in 2011) /(également en 2011)

Speciale halte in 4 gordelgemeenten//Arrêt spécial dans 4 communes du Gordel

Concerten U2 in 2010

Brussel

eenmalig/ uniquement

(ook in 2011) /(également en 2011)

Aangepast vervoersplan/

Plan de transport adapté

Concert Bon Jovi 2011

Zeebrugge

eenmalig/ uniquement

(ook in 2011)/(également en 2011)

Aangepast vervoersplan/

Plan de transport adapté

4. Er werden geen nachttreinen ingelegd in het kader van Carnaval Halle.

5. Wanneer nachttreinen worden ingelegd, ongeacht de doelgroep, wordt dit steeds duidelijk gecommuniceerd door zowel de organisator als door de NMBS.

6. De bezetting van de nachttreinen is steeds afhankelijk van het evenement. Alle nachttreinen die werden ingelegd voor de concerten van U2 op 24 en 25 september 2010 bijvoorbeeld waren volzet (ongeveer 5 500 reizigers per nacht). Dit is evenwel niet steeds het geval.

8. Alle evenementen worden opgevolgd. Afhankelijk van de behoefte kunnen de inspanningen van NMBS gaan van versterkingen van het reguliere treinaanbod tot het inleggen van extra (nacht)treinen (zie ook antwoord op vraag 3).