Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1945

van Liesbeth Homans (N-VA) d.d. 1 april 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Snelheidscontrole - Flitspalen op de Boomsesteenweg en de A12 - Resultaten

verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
overtreding van het verkeersreglement
opnameapparaat
officiële statistiek

Chronologie

1/4/2011Verzending vraag
30/5/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1945 d.d. 1 april 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Boomsesteenweg / A12 tussen Antwerpen en Brussel telt heel wat flitspalen. Deze zijn noodzakelijk, gezien het hoge aantal verkeersongevallen en gevaarlijke oversteekplaatsen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel verkeersovertredingen werden in 2010 door deze palen geregistreerd? En in 2011 (januari tot maart)?

2) Tot hoeveel effectieve boetes leidde dit in 2010? En in 2011?

3) In welke mate zijn deze palen effectief actief?

4) Hebben de flitspalen effect op het aantal ongevallen en verkeersovertredingen? Kan de geachte minister mij de cijfers van de afgelopen jaren voor dit traject geven?

5) Is zij bereid om op de plaatsen waar de nood het hoogst is (zoals aan oversteekplaatsen voorschoolkinderen, bijvoorbeeld in Aartselaar, op het kruispunt tussen de Guido Gezellestraat en de A12) er snel voor te zorgen dat de flitspalen maximaal werken? Nu rekenen veel chauffeurs er blijkbaar op dat de palen toch niet actief zijn.

Antwoord ontvangen op 30 mei 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.

De flitspalen op de A12 hebben in 2010 en begin 2011 ten gevolge van werkzaamheden niet gefunctioneerd.

Wel is het zo dat de aanwezigheid van een flitspaal hoe dan ook een preventief effect heeft, ook al functioneert deze niet altijd. Zo werd tussen 2005 en 2010 een daling van het aantal verkeersongevallen met lichamelijk letsel vastgesteld, van respectievelijk 169 naar 115.

Het aantal zwaar- en licht gekwetsten is eveneens gedaald, van respectievelijk 52 in 2005 naar 30 in 2010, en van 195 in 2005 naar 130 in 2010.

Het is uiteraard moeilijk te besluiten dat dit enkel het effect is van de aanwezigheid van de flitspalen.

Voor nadere informatie verwijs ik naar de bevoegde minister van het Vlaamse Gewest.

Vraag 2 behoort tot de bevoegdheid van mijn collega van Justitie.