Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1891

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 29 maart 2011

aan de minister van Landsverdediging

Sea King helicopters - Slechte staat - Permanenties op zee

krijgsmacht
luchtmacht
helikopter

Chronologie

29/3/2011Verzending vraag
7/6/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1891 d.d. 29 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens Dirck Deboodt van de Algemene Centrale der openbare diensten (ACOD) zijn de Belgische Sea Kings tot de draad versleten en hoorden deze eigenlijk al lang uit roulatie te zijn genomen. Hij getuigde eveneens dat het Belgisch leger regelmatig op de Engelse collega's beroep doet om de permanentie op zee waar te nemen, omdat alle Sea Kings defect aan de grond staan.

De mededeling van de geachte minister dat de aangekochte NH90-helikopters de verouderde Sea Kings in maart 2012 met vertraging zullen vervangen luchtte op.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Beaamt de geachte minister de verklaringen van Dirck Deboodt met betrekking tot de soms gebrekkige permanentie van de Belgische Sea Kings op zee?

2) Kan hij verduidelijken hoeveel dagen, uren, minuten België de afgelopen vijf jaar niet in staat was om permanentie te voorzien op zee? Omwille van welke redenen?

3) Wordt dit onvermogen tot permanentie steeds ruim op voorhand medegedeeld aan de Britse reddingsdiensten of stelde men soms bij urgente reddingssituaties vast dat de Sea Kings niet vliegensklaar waren? Leidde deze urgente pannes en de daarmee gepaarde vertragingen al tot fatale of gevaarlijke gevolgen, die vermeden konden bij een goede werking van de Sea Kings?

4) Kan hij verzekeren dat een volledige en performante paraat- en werkzaamheid van het 40e Smaldeel totaal is verzekerd tot maart 2012?

5) Welke plannen heeft hij met de Sea Kings eens ze vervangen worden door de NH90-helikopters? Bestaan er plannen om deze te verkopen? Werden er hieromtrent al contacten gelegd?

Antwoord ontvangen op 7 juni 2011 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

1.

a. Beweren dat de permanentie van de Sea King helikopters in de uitoefening van hun opdracht Search and Rescue “gebrekkig” zou zijn, is volledig onjuist.

b. De Sea King is inderdaad een helikopter op leeftijd, maar hij wordt nog steeds operationeel gehouden tot de introductie van de NH90 helikopters. De opdracht betreffende de aanschaf van helikopters NH 90 werd gerealiseerd via het agentschap OTAN NAHEMO (NATO Design and Development, Production and Logistics Management Organization) in het kader van een internationale samenwerking met Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en Portugal. Het contract betreffende de verwerving van 10 helikopters NH90 (waarvan 2 in optie) werd betekend op datum van 18 juni 2007 voor een bedrag van 292,521 miljoen euro onder de regering Verhofstadt II. Het betreft twee versies waarvan 4 NFH (Naval Frigate Helicopter) en 4 TTH (Tactical Transport Helicopter). De versie NFH zal geleverd worden vanaf maart 2012, de versie TTH vanaf april 2012.

2.

a. De niet-beschikbaarheid van de Sea King gedurende de laatste 5 jaar, uitgedrukt in uren en in percentage ten opzicht van de totale permanentie is de volgende:

2007 : Geen gegevens beschikbaar op dagbasis

2008 : 314 Hr (= 3,58 %)

2009 : 41 Hr (= 0,46 %)

2010 : 17 Hr ( = 0,19 % )

2011 : Nihil (= 0 %)

b. De niet-beschikbaarheid is klein en heeft tot nu toe geen impact gehad op de interventies op zee.

c. De belangrijkste oorzaken van de niet-beschikbaarheid zijn:

3.

a. Er bestaat een zeer nauwe samenwerking tussen de militaire en civiele alarmcentrales, zowel in het binnenland als met de buurlanden. Elk onvermogen tot permanentie wordt onmiddellijk gecommuniceerd aan ‘rescue centers’ in de buurlanden.

b. Defensie ontvangt geen feedback over het verdere verloop van de behandeling van patiënten eens deze overgedragen zijn aan de medische diensten. Dergelijke gegevens vallen onder het medisch geheim. Er zijn geen gevallen bekend waarbij een ‘fataal gevolg’ te wijten zou zijn aan een vertraging van de Sea King helikopters.

4. Defensie zal de operationaliteit van de Sea King verzekeren tot de ingebruikname van de nieuwe NH90 helikopters.

5. Op dit ogenblik is er nog geen bestemming gedefinieerd voor de Sea King na hun graduele uitfasering.