Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1888

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 29 maart 2011

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Personenvervoer in België - Gebruik van eigen wagen, fiets of openbaar vervoer - Leefmilieu - Beleidsdoelstellingen

vervoerbeleid
organisatie van het vervoer
individueel vervoer
vervoermiddel
vervoersstatistiek
gemeenschappelijk vervoer
tweewielig voertuig

Chronologie

29/3/2011Verzending vraag
4/5/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1889

Vraag nr. 5-1888 d.d. 29 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het personenvervoer gebeurt via heel uiteenlopende vervoermiddelen en biedt veel verplaatsingsmogelijkheden. Het veroorzaakt echter aanzienlijke sociale en milieuproblemen zoals lawaai, vervuiling, broeikasgasemissies, ongevallen, versnippering van het grondgebied en toenemende verzadiging van het wegennet. De uitdijende files leiden bovendien tot toenemende economische, sociale, ecologische kosten, en dit onder andere omdat de vervoersduur toeneemt en onvoorspelbaar wordt.

Het wegvervoer biedt voordelen op het vlak van flexibiliteit en snelheid maar zorgt per reizigerskilometer meer hinder dan de andere transportmiddelen. Door meer gebruik te maken van het openbaar vervoer (en van de fiets) voor het personenvervoer zouden de sociale en milieuprestaties van het vervoerssysteem sterk verbeteren en de verkeersoverlast beduidend verminderen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Kan u mij voor de afgelopen tien jaar de cijfers bezorgen (per jaar, in absolute en procentuele waarden) van de verplaatsingen van personen op het Belgische grondgebied opgedeeld naar de vervoerswijze, zijnde het wegvervoer met de wagen (met inbegrip van motoren maar zonder bromfietsen), het openbaar vervoer over de weg (bus, touringcar en tram) en het spoorwegvervoer? Hoe duidt u deze cijfers en ontwikkelingen? Welke conclusies moet men hieruit trekken? Hoe verhouden deze cijfers zich tot gelijkaardige cijfers uit de buurlanden?

2) Behoort het tot de doelstellingen van deze regering om de impact van het vervoer op het milieu te verkleinen door het personenverkeer via het openbaar vervoer (en per fiets) te bevorderen? Wat zijn daarbij de vooropgestelde doelstellingen? Hoever staan we in het bereiken van deze doelstellingen? Wat ondernam u om dit te bewerkstelligen? Beschikt u daartoe over een actieplan? Plant u hieromtrent nog nieuwe initiatieven?

3) Pleegde u al overleg met uw collega's van de gewesten teneinde hier te komen tot een meer geïntegreerd, complementair en daardoor ook meer efficiënt en effectief beleid ter zake?

4) Hoe beoordeelt u uw beleid ter zake in het licht van de vrijgegeven cijfers? Waar liggen de belangrijkste verbeterpunten?

Antwoord ontvangen op 4 mei 2011 :

Deze vraag behoort niet tot mijn bevoegdheden maar tot die van mijn collega, de Staatssecretaris voor Mobiliteit, aan wie deze vraag eveneens werd gesteld.