Treinsurfen - Aantal registraties - Maatregelen - Sensibilisatie
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
sociaal gedrag
29/3/2011 | Verzending vraag |
10/8/2011 | Antwoord |
Recent belandde een jongen van veertien jaar uit Kalmthout in het ziekenhuis nadat hij bij het treinsurfen een bekkenbreuk opliep. Los van het leugenverhaal dat daarmee gepaard ging, blijkt treinsurfen een populaire bezigheid voor jongeren, die daardoor hun branie bewijzen maar tegelijkertijd dodelijke risico's nemen.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoeveel gevallen van treinsurfen werden er jaarlijks geregistreerd in de periode van 2006 tot 2010? Hoe evolueerde dit aantal en hoe duidt en verklaart de geachte minister deze evolutie? Welke gevolgen werden daaraan gegeven? Werd het parket ingeschakeld, en met welke resultaten?
2) Zijn er specifieke lijnen, verbindingen die duidelijk meer treinsurfers aantrekken? Zo ja, welke, waar?
3) Zijn er specifieke momenten waarop treinsurfers meer actief zijn? Zo ja welke?
4) Voert de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) een specifiek beleid met betrekking tot het treinsurfen? Zo ja, uit wat bestaat dat? Zo niet, waarom niet?
5) Pleegde de NMBS al overleg met de lokale politiekorpsen in zones waar het treinsurfen zich duidelijker manifesteert? Werden hier omtrent al campagnes of acties ondernomen? Plant de NMBS hieromtrent een specifiek beleid?
Ik heb de eer het geachte lid hiervoor te verwijzen naar het antwoord meegedeeld op de mondelinge vraag nr. 3888 van volksvertegenwoordiger Tanguy Veys, gesteld in de Commissie Infrastructuur van 25 mei 2011. (CRABV 53 COM 243 blz. 23).