Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1882

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 29 maart 2011

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Vrachtvervoer in België - Weg, spoor en binnenvaart - Leefmilieu - Beleidsmaatregelen

goederenvervoer
wegvervoer
vervoer per spoor
vervoer over binnenwateren
officiële statistiek

Chronologie

29/3/2011Verzending vraag
3/4/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1883

Vraag nr. 5-1882 d.d. 29 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het vrachtvervoer gebeurt via heel uiteenlopende vervoermiddelen en biedt veel verplaatsingsmogelijkheden. Het vrachtvervoer over de weg veroorzaakt echter aanzienlijke sociale en milieuproblemen zoals lawaai, vervuiling, broeikasgasemissies, ongevallen, versnippering van het grondgebied, toenemende verzadiging van het wegennet. De uitdijende files leiden bovendien tot toenemende economische, sociale, ecologische kosten, onder andere omdat de vervoersduur toeneemt en onvoorspelbaar wordt.

Het vrachtvervoer over de weg biedt voordelen op het vlak van flexibiliteit en snelheid maar zorgt per reizigerskilometer meer hinder dan de andere transportmiddelen. Door meer gebruik te maken van het spoor en de binnenvaart zouden de sociale en milieuprestaties van het vervoerssysteem dus verbeteren en zou de verkeersoverlast kunnen verminderen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Kan u mij voor de afgelopen tien jaar de cijfers bezorgen (per jaar, in absolute en procentuele waarden) van de verplaatsingen van goederen op het Belgische grondgebied verdeeld naar de vervoerswijze, zijnde de weg (vrachtwagens), het spoor en de binnenvaart? Hoe duidt u deze cijfers en ontwikkelingen, welke conclusies kan men hieruit trekken? Hoe verhouden deze cijfers zich tot gelijkaardige cijfers uit de buurlanden?

2) Behoort het tot de doelstellingen van deze regering om de impact van het vervoer op het milieu te verkleinen door het vrachtvervoer via het spoorvervoer en via de binnenvaart te bevorderen? Wat zijn daarbij de vooropgestelde doelstellingen? Hoever staan we in het bereiken van deze doelstellingen? Wat ondernam u om dit te bewerkstelligen? Beschikt u daartoe over een actieplan? Plant u hieromtrent nog nieuwe initiatieven?

3) Pleegde u al overleg met uw collega's van de gewesten teneinde hier te komen tot een meer geïntegreerd, complementair en daardoor ook meer efficiënt en effectief beleid ter zake?

4) Hoe beoordeelt u uw beleid ter zake in het licht van de vrijgegeven cijfers? Waar liggen de belangrijkste verbeterpunten?

Antwoord ontvangen op 3 april 2011 :

Deze vraag behoort niet tot mijn bevoegdheden maar tot die van mijn collega, de Staatssecretaris voor Mobiliteit, aan wie deze vraag eveneens werd gesteld.