Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1845

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 23 maart 2011

aan de minister van Landsverdediging

Japan - Repatriëring van landgenoten - Onderbezetting van het voorziene vliegtuig - Oorzaken

militaire luchtvloot
Japan
Belgen in het buitenland
remigratie

Chronologie

23/3/2011Verzending vraag
18/5/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1845 d.d. 23 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Rijkelijk laat, maar overduidelijk met de beste bedoelingen, zond België een Airbus A330 van de luchtmacht naar Japan om gestrande landgenoten op te halen. Na de panne in Alaska, door de media beschreven als een Belgenmop, zette deze Airbus haar weg naar Tokio verder. Daarbij bleek dat er maar een heel beperkt aantal landgenoten van deze service zou gebruik maken, op het moment van de redactie van deze vraag ging het over zestig aanvragen voor twee honderd vijftig plaatsen.

Vooral de laattijdigheid van dit aanbod, maar ook de onduidelijkheid ervan vormen wellicht de belangrijkste oorzaken van dit geringe succes. Daarbij communiceerde Landsverdediging erg krakkemikkig, want eerst zouden de landgenoten enkel van Tokio naar Seoel worden overgebracht.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Werd er voorafgaand aan de repatriëringvlucht een overwogen raming gemaakt van de potentiële reactie op dit aanbod tot repatriëring? Welk aanbod werd aan onze landgenoten in Japan gedaan: welke vlucht (naar welke bestemming), op welk moment en tegen welke voorwaarden?

2) Hoeveel landgenoten werden er uiteindelijk gerepatrieerd, op welk moment en naar welke bestemming?

3) Hoeveel kostte deze repatriëringvlucht, met inbegrip van de herstellingskosten in Alaska?

4) Welke bijdrage in de kosten werd gevraagd van de gerepatrieerde landgenoten? Bevonden zich ook niet-landgenoten op deze vlucht en welke bijdrage aan de kosten leverden zij?

5) Wie besliste tot deze repatriëring, op basis van welke argumenten en concrete, praktische afwegingen? Kan de geachte minister deze beslissing, post factum, goedkeuren of zat deze beslissing bij voorbaat al fout of moet ze na afloop als inefficiënt en ineffectief worden beoordeeld?

Antwoord ontvangen op 18 mei 2011 :

Het geachte lid wordt verzocht hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

Voor de vragen 1, 2, 4 en 5. verwijs ik het geachte lid naar de minister van Buitenlandse Zaken, bevoegd in deze materie.

De repatriëringvlucht per Embraer koste 10 384€ euro De herstellingskosten voor de Airbus A330 zijn ten laste van de firma AVICO van wie Defensie dit toestel huurt.