Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1831

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 22 maart 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Verkoop van alcohol - Alcoholautomaten - Verbod - Controle - Strafbepalingen

alcoholhoudende drank
minderjarigheid
automaat
verkoopvergunning

Chronologie

22/3/2011Verzending vraag
25/5/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1831 d.d. 22 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds 10 januari 2010 geldt een dubbel verbod, namelijk het verkopen, schenken of aanbieden van dranken met een alcoholvolumegehalte van meer dan 0,5 % aan mensen jonger dan zestien en het verkopen, schenken of aanbieden van sterke dranken aan mensen jonger dan achttien. Daarom mag men voortaan aan potentiële kopers het bewijs vragen of men deze leeftijdslimieten bereikte.

Bij de toepassing van deze wetswijziging groeide er onduidelijkheid over het aanbieden van alcoholhoudende dranken via drankautomaten. De geachte minister verduidelijkte in een antwoord op de vraag om uitleg nr. 4-1611 (Handelingen nr. 4-116, blz. 125): uitbaters van automaten moeten ofwel de alcoholhoudende dranken verwijderen of ze moeten systematisch, dus altijd de leeftijd van de koper controleren. De geachte minister bevestigde dat automaten met een e-ID-lezer (een ingebouwde lezer voor de elektronische identiteitskaart of SIS-kaart) waarbij bepaalde selecties pas worden vrijgegeven na controle van de leeftijd, nog wel alcohol mogen verkopen.

De geachte minister verklaarde dat er nog geen straffen werden voorzien voor de nieuwe wetsbepalingen inzake het alcoholverbod. Ze verzekerde echter dat er snel een wetsontwerp zou volgen dat dezelfde administratieve boetes zal opleggen als bij de verkoop van sigaretten aan minzestienjarigen.

Meer dan een jaar verder stel ik vast dat men op sommige plaatsen nog steeds ongecontroleerd en ongelimiteerd alcohol kan kopen uit automaten.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoe staat het nu met de toepassing van deze wetswijziging? Hoe evolueerden de controle en de naleving ervan? Kan de geachte minister ons informeren over de vooruitgang die ze boekte met de wetsbepaling inzake de strafbepalingen hieromtrent? Wat zijn de mogelijke straffen? Zijn deze reeds in voege? Zo nee, hoe verklaart zij deze stilstand?

2) Kunnen de inspectiediensten van volksgezondheid optreden tegen inbreuken door middel van straffen? Beschikken de lokale autoriteiten of de lokale politie over voldoende instrumenten om inbreuken vast te stellen en een proces verbaal op te maken? Zo ja, kan zij mij vertellen tot hoeveel vaststellingen van inbreuken dit leidde en welke gevolgen hieraan werden gegeven?

3) Welke andere maatregelen ondernam of plant zij om de betrokken partijen te informeren en om ze dit verbod te laten naleven?

Antwoord ontvangen op 25 mei 2011 :

1) Sinds 10 januari 2010 is de Controledienst Tabak en Alcohol van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu verantwoordelijk voor de controle op de verkoop van alcohol aan minderjarigen.

Automaten waren begin 2010 een groot pijnpunt. Bijna nergens was er controle op de verkoop van alcohol. De controleurs hebben op korte tijd een grootschalige actie gevoerd waardoor de alcoholische dranken intussen uit de automaten zijn verdwenen of er identificatiesystemen zijn aangebracht die leeftijdscontrole mogelijk maken.

De horeca scoort vrij goed: van de 560 gecontroleerde zaken waren er maar in 48 (8 %) inbreuken vast te stellen.

Voor de festivals zijn de afgelopen maanden extra inspanningen geleverd. De controledienst heeft op voorhand contact met de organisatoren opgenomen om uitleg te geven over de wetgeving en de controles.

Op 41 gecontroleerde evenementen :

Jongerenfuiven, bijvoorbeeld van jeugdbewegingen en lokale verenigingen, zijn een geval apart.

45 % van de gecontroleerde fuiven en feesten was niet in regel. Heel wat lokale feestjes en fuiven krijgen een vergunning voor sterke drank van de gemeente, maar weinig organisatoren slagen er in om effectief het verkoopsverbod aan jongeren toe te passen. Een moeilijkheid bijvoorbeeld is dat het “zaalpersoneel” zelf dikwijls jonger dan 18 is en zich niet goed geplaatst voelt om leeftijdscontroles te doen.

Zoals u aangeeft, is er bij de wijziging van de wet een fout gemaakt op het vlak van de strafbepaling in geval van inbreuk. Die fout werd snel rechtgezet en heeft geen nefaste gevolgen gehad.

2) De boetes voor het niet naleven van de bepalingen betreffende de verkoop van alcohol aan minderjarigen liggen tussen 143 en 1 650 euro. Zoals alle controleurs van de inspectiedienst van de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid is natuurlijk ook de politie bevoegd om bij inbreuk proces-verbaal op te stellen. In 2010 zijn er 759 controles uitgevoerd. Uit die controles bleek dat 66 % in regel was tegenover 34 % dat niet in regel was. Er werden 28 proces verbalen opgesteld.

3) In de loop van 2011 komt er een informatiecampagne over de maatregelen inzake het verbod op de verkoop van alcohol aan minderjarigen en zal er in de winkels de sticker “- 16 jaar / - 18 jaar” worden aangebracht. Die campagne wordt gefinancierd door het Federaal Fonds ter bestrijding van de verslavingen, en wordt georganiseerd door de VZW iDA in samenwerking met de VAD, Fedito bruxelloise Fedito wallonne, Univers Santé, Comeos, UNIZO en UCM.

Om een betere naleving van de wetgeving te waarborgen zal ook de Controledienst Tabak en Alcohol extra inspanningen leveren om de lokale administraties en organisatoren van lokale fuiven te informeren.