Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1816

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 22 maart 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Bpost - Onbezorgde poststukken - Klachten - Compensatiemaatregelen

postdienst
officiële statistiek

Chronologie

22/3/2011Verzending vraag
5/7/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1816 d.d. 22 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het kader van mijn werkzaamheden in de Senaat kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen:

1) Hoeveel klachten registreerden de diensten van bpost in de jaren 2008, 2009 en 2010 met betrekking tot poststukken die niet bij de uiteindelijke bestemmelingen terechtkwamen? Graag kreeg ik ook de geografische opdeling.

2) Welk percentage van het totaal aantal verstuurde poststukken geraakte niet bij de respectieve bestemmeling?

3) Hoeveel klachten over poststukken die als vermist kunnen worden bestempeld, registreerden de diensten van bpost in de jaren 2008, 2009 en 2010?

4) Heeft bpost in de voorbije jaren compensatiemaatregelen genomen ten gunste van gedupeerde klanten? Over welke compensatievergoedingen gaat het en ter compensatie van wat werden ze uitgekeerd?

Antwoord ontvangen op 5 juli 2011 :

1, 2 en 3) Klachten worden pas sedert de tweede helft van 2007 centraal behandeld en geregistreerd. Deze centralisatie werd geleidelijk ingevoerd. Midden 2009 was de centralisatie voltooid en vanaf dan heeft men volledige cijfers. In 2010 werden 237 475 aanvragen om opzoekingen geregistreerd. Dit cijfer moet gezien worden tegen een totaal van ruim drie miljard zendingen per jaar. Bovendien betreffen niet alle aanvragen om opzoeking verloren stukken. Zendingen kunnen immers naderhand hun bestemming bereiken of teruggevonden worden. Een precies aantal verloren zendingen kan dus niet worden gegeven.

Een opdeling per postregio is niet beschikbaar.

4) De algemene voorwaarden inzake de dienstverlening door bpost voorzien in een schadevergoeding per type van zending die automatisch van toepassing is:

- aangetekende zending: de vergoeding stemt overeen met de werkelijke, rechtstreeks geleden schade met een maximum van 39 euro;

- administratieve aangetekende zendingen (R.P.): het maximumbedrag van de schadevergoeding is vastgesteld op 26 euro;

- zending met aangegeven waarde: de werkelijke, rechtstreeks geleden schade met een maximum dat gelijk is aan het bedrag van de aangegeven waarde;

- verrekenzending: de werkelijke, rechtstreeks geleden schade met een maximum dat gelijk is aan het remboursbedrag bepaald door de afzender;

- andere zendingen: de werkelijke, rechtstreeks geleden schade met een maximum dat gelijk is aan de frankeerkosten;

- Taxipost 24 h: transportverzekering tot 12,50 euro per kg;

- Taxipost Secur: een verzekering tot 500 euro voor pakketten en tot 15 euro voor documenten.

Een globaal overzicht van uitbetaalde schadevergoedingen is momenteel niet voorhanden. Bpost werkt momenteel aan een centralisatie van deze gegevens.