Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1724

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 15 maart 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Luchthavens - Laserstralen - Gevaar voor piloten - Maatregelen

luchtverkeer
veiligheid van het luchtverkeer
burgerluchtvaart
stralingsapparaat

Chronologie

15/3/2011Verzending vraag
10/5/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1724 d.d. 15 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De geachte staatssecretaris waarschuwde recent voor de mogelijk desastreuze gevolgen van laserstralen die in de onmiddellijke nabijheid van de landings- of vertrekbaan van vliegtuigen op de piloten worden gericht. Hij verwijst naar de onrustbarende toename van dit soort "laserincidenten", namelijk vijf in 2009 en al negenentachtig in 2010, alleen voor de geregistreerde gevallen. Tot op heden veroorzaakten deze laserstralen nog geen accidenten. Hij nam maatregelen zoals waarschuwingen voor piloten, opdrachten voor de lokale politie in de omgeving van luchthavens, …

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoe evalueert de geachte staatssecretaris de effectiviteit van zijn maatregelen in verband met laserstralen gericht op piloten? Zullen zij erin slagen om dit grote gevaar te bedwingen?

2) Hoeveel klachten werden er ondertussen al neergelegd met betrekking tot het gevaarlijk gebruik van lasertoestellen gericht naar vliegtuigen?

3) Kan hij mij vertellen of deze "laserincidenten" in ons land of in andere landen al tot ongelukken hebben geleid?

4) Heeft hij al overwogen om deze lasertoestellen in een of andere vorm te reglementeren of hieromtrent restricties in te bouwen, bijvoorbeeld met betrekking tot de kracht ervan? Kent hij hieromtrent werkzame en effectieve praktijken van andere landen?

5) Plant hij nog andere maatregelen hieromtrent? Pleegde hij hierover al overleg met zijn collegae van Binnenlandse Zaken of Justitie?

Antwoord ontvangen op 10 mei 2011 :

De maatregelen die ik genomen heb als gevolg van het stijgend aantal meldingen van laserbeschijningen, dienen in eerste instantie om de veiligheid van de piloten en de passagiers te garanderen en de bewustwording rond het probleem te doen toenemen. Deze maatregelen bestaan ondermeer uit het maken van concrete afspraken met Belgocontrol, de lokale politie en de Dienst luchtsteun van de federale politie, meer bepaald voor het opsporen van de schuldigen. Er werd eveneens een inspecteur van de Directie Inspectie van het DGLV belast met de opvolging van het dossier. Teneinde de piloten te waarschuwen voor het stijgende aantal incidenten met lasers in de nabijheid van de luchthaven Brussel-Nationaal, en om hen aan te moedigen elk incident te melden, werd een Notice To Airmen (NOTAM) gepubliceerd. Ook andere (Europese) landen trachten door een vergroting van het bewustzijn en een betere samenwerking tussen luchtvaartautoriteiten en politiediensten het probleem aan te pakken. Ervaringen in het Verenigd Koninkrijk, waar reeds meerdere veroordelingen voor laserbeschijningen werden uitgesproken, hebben echter aangetoond dat dit het aantal incidenten niet heeft doen afnemen.

Tot op vandaag werden in België geen ongevallen of lichamelijke letsels als gevolg van laserbeschijningen gemeld. Ook in het buitenland zijn er nog geen luchtvaartongevallen geweest waarbij uit het onderzoek gevoerd door de luchtvaartautoriteiten bleek dat een laserbeschijning een bepalende factor was. In Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk werden wel al gevallen van oogproblemen na beschijningen geregistreerd.

De luchtvaartwetgeving bepaalt dat voor de projectie van laserstralen in het Belgische luchtruim de toestemming van de minister of de Directeur-generaal van de Luchtvaart vereist is. Zweden en Oostenrijk hebben het bezit van lasers met een sterkte van meer dan 5mW (milliwatt) verboden omwille van redenen van volksgezondheid. Zweden heeft eveneens een vraag gesteld aan Europa voor een algemene wetgeving omtrent dit probleem.