Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1717

van Bart Tommelein (Open Vld) d.d. 15 maart 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Bpost - Postzegels - Vervanging door sms'jes

postdienst
port

Chronologie

15/3/2011Verzending vraag
6/7/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1717 d.d. 15 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De nationale post van Zweden gaat postzegels vervangen door sms'jes. Dit jaar wordt een proefproject opgestart.

Posten AB, zo heet het Zweedse postwezen, haalt de mosterd bij de buren uit Denemarken. Daar gaat op 1 april 2011 al een soortgelijk initiatief van start. Gebruikers kunnen een tekstberichtje naar een speciaal nummer sturen, waarna ze een cijfercode ontvangen die ze op hun brief moeten schrijven.

Het systeem dat de Zweedse post wil invoeren is bedoeld voor brieven en pakjes tot twee kilogram. Volgens Asberg is het risico op misbruik even groot als bij de klassieke postzegels en zullen de prijzen met de invoering van de postzegelsms'jes niet stijgen.

Graag had ik hieromtrent dan ook volgende vragen voorgelegd:

1) Hoe reageert de minister op de invoering van sms'jes in plaats van postzegels? Is zij het met mij eens dat dit het gebruiksgemak aanzienlijk verhoogt aangezien men niet meer naar het postkantoor of een PostPunt hoeft te gaan?

2) Kan zij aangeven of zij weet heeft van een gelijkaardig project bij bpost? Zo ja, kan zij dit uitvoerig toelichten wat betreft de timing, de kostprijs en de implementatie?

3) Gaat men eerst werken met proefprojecten of gaat men onmiddellijk implementeren zoals in Denemarken?

Antwoord ontvangen op 6 juli 2011 :

1) In de eerste plaats moet er op gewezen worden dat postzegels ook op andere plaatsen dan postkantoren en postpunten beschikbaar zijn. bpost beschikt immers over een uitgebreid netwerk van zegelwinkels – meer dan 5 000 – die zegels te koop aanbieden. Daarnaast is er de webshop van bpost. Elke bestelling voor 15 uur wordt daags nadien aan huis geleverd.

Bpost erkent dat de mogelijkheid om via SMS een frankeerwaarde aan te kopen aansluit bij een nieuwe trend (SMS-betaling) en inspeelt op de noden van de klant van vandaag. bpost heeft de recente evolutie bij andere postoperatoren dan ook met belangstelling opgevolgd

2) bpost heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar verschillende virtuele frankeeroplossingen in Europa (zowel via mobiele telefoon als internet). Het bedrijf werkt nu aan een kosten-batenanalyse en onderzoekt de technische mogelijkheden om die eventueel zelf te introduceren, naast het klassieke gamma aan frankeermiddelen waarover het bedrijf reeds beschikt.

3) Proefprojecten met beperkte omvang behoren niet tot de mogelijkheden gezien de nationale dimensie van de dienstverlening van bpost. Bij invoering zal een dergelijk betaalmiddel beschikbaar zijn voor elke klant in België.