Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1683

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 7 maart 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Financiën - E-services - Gebruik - Betrouwbaarheid - Beschikbaarheid

belastingadministratie
elektronische overheid
belastingaangifte
officiële statistiek

Chronologie

7/3/2011Verzending vraag
4/5/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1683 d.d. 7 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds een aantal jaar stelt de FOD Financiën een aantal e-Services ter beschikking van de belastingplichtige. De bekendste service is zonder twijfel Tax-on-Web, maar er zijn nog een aantal kleinere services ook. Graag had ik vernomen hoe betrouwbaar en succesvol deze services zijn en of er een risico is dat ze het slachtoffer zijn/worden van hun succes.

Kan u voor de volgende applicaties telkens onderstaande vragen beantwoorden:

· Tax-on-Web

· Tax-Calc (on-line berekening personenbelasting & anonieme simulaties)

· My MinFin

· Info-Succ (hulp bij aangifte van de nalatenschap)

· MyRent (huurcontract opstellen en registreren via internet)

· Calc-Energy-Plus (Energiebesparende uitgaven voor meer dan één woning)

1) Het aantal jaarlijkse gebruikers vanaf wanneer de applicatie in gebruik is.

2) Het percentage 'uptime' van de applicatie (dus beschikbaar voor de gebruiker) per maand.

3) Het aantal hardware interventies per jaar op de systemen waar deze applicaties op draaien

4) Het aantal software patches - opgesplitst in geplande en ongeplande - per jaar

5) Wat is de beschikbaarheid voor de gebruiker (8 x 5 = gewone werkuren of 24/7 of…)

Specifiek voor Tax-on-Web :

6) Bestaat er een capaciteitsplanning om de toename van gebruikers zonder problemen te verwerken ?

7) Is het systeem ook tijdens de piekperiodes probleemloos beschikbaar en hoe lang is de antwoordtijd?

8) Heeft de overheid nog specifieke plannen om tax-on-web verder te promoten ?

9) Zijn er voor de gebruikers voordelen op gebied van verwerking en/of terugbetaling t.o.v. de klassieke papieren aangifte ?

Antwoord ontvangen op 4 mei 2011 :

1) De gebruikersaantallen voor de applicaties Tax-on-web, TaxCalc en MyMinFin zijn hieronder opgenomen in de tabellen per applicatie.

In de tabellen per applicatie zijn hieronder de cijfers opgenomen van de laatste 12 maanden. Achtereenvolgens zijn volgende gegevens in de tabel opgenomen:

TAXONWEB

TAXCALC

In de cijfers voor TaxCalc zijn enkel de anonieme berekeningen opgenomen. De berekeningen van personenbelasting die uitgevoerd worden via de Tax-on-web applicatie zijn niet opgenomen in deze cijfers maar zitten vervat in de gebruikers-aantallen van Tax-on-web.

MyMinFin

Voor de applicaties Info-Succ, MyRent en Clac-Energy-Plus zijn er geen afzonderlijke metingen geïmplementeerd die toelaten de gebruikscijfers van deze applicaties te isoleren van de totale trafiek op de systemen. De gebruikersvolumes van de applicatie MyRent zijn vervat in de cijfers van MyMinFin.

2) De beschikbaarheid van de applicaties is gegeven in de hieronderstaande tabel. De gegevens zijn bekomen door pro-actieve metingen via de HP BAC/BPM software waarbij representatieve business scenario’s op een repetitieve en geautomatiseerde manier uitgevoerd worden met een interval van 5 minuten.

Datum

TaxOnWeb en TaxCalc

MyMinFin en MyRent

2008-01

98,02 %

 

2008-02

91,13 %

 

2008-03

94,83 %

 

2008-04

98,27 %

 

2008-05

95,74 %

 

2008-06

91,03 %

 

2008-07

93,88 %

 

2008-08

93,40 %

 

2008-09

98,69 %

 

2008-10

98,96 %

 

2008-11

97,83 %


2008-12

96,53 %


2009-01

95,58 %


2009-02

99,40 %


2009-03

98,27 %


2009-04

98,89 %

97,62 %

2009-05

97,42 %

98,93 %

2009-06

89,05 %

93,36 %

2009-07

97,55 %

99,25 %

2009-08

99,48 %

99,12 %

2009-09

97,84 %

98,98 %

2009-10

97,99 %

97,28 %

2009-11

97,69 %

96,12 %

2009-12

99,63 %

97,47 %

2010-01

99,63 %

97,25 %

2010-02

99,63 %

98,46 %

2010-03

99,35 %

99,98 %

2010-04

99,30 %

99,82 %

2010-05

99,40 %

99,75 %

2010-06

99,98 %

94,94 %

2010-07

99,97 %

99,67 %

2010-08

99,95 %

99,78 %

2010-09

99,79 %

99,76 %

2010-10

99,77 %

99,73 %

2010-11

99,26 %

99,74 %

2010-12

99,43 %

99,32 %

De cijfers van TaxCalc worden voor de statistieken samengevoegd met de cijfers van Tax-on-web. Voor de historische gegevens laten de systemen niet toe om het onderscheid te maken tussen de beide applicaties. De applicatie MyRent vormt een onderdeel van de applicatie MyMinFin en wordt samen gemeten met de andere functionaliteiten van MyMinFin.

Voor applicaties met relatief weinig transacties per dag, zoals bijvoorbeeld de applicaties Info-Succ en Calc-Energy-Plus zijn er geen pro-actieve, repetitieve, end-2-end monitoringscenario’s geïmplementeerd omdat load op de applicatie door end-2-end monitoring in verhouding veel te groot is ten opzicht van het reële gebruik van de applicaties.

3) Historische gegevens over het aantal hardware interventies zijn op dit ogenblik niet beschikbaar voor alle infrastructuur systemen waarop de applicaties die vermeld zijn in de lijst gedraaid worden.

Via de IT servciemanangement oplossingen die op dit ogenblik geïmplementeerd worden, waarbij voornamelijk voortgebouwd wordt op de inventarisatiegegevens die opgenomen zijn in HP uCMDB, zullen deze cijfers in de toekomst wel beschikbaar zijn.

4) Historische gegevens over het aantal software wijzigingen (applicatiesoftware en systeemsoftware) zijn niet beschikbaar voor alle systemen waarop de applicaties die vermeld zijn in de lijst gedraaid worden.

Via het FUP-ITIL convergentieproject, waarbij belangrijke verbeteringen aangebracht worden aan het “release, build en deploy” process voor java applicaties op het CCFF platform, zal deze informatie in de toekomst wel beschikbaar zijn.

5) De applicaties die vermeld zijn in de lijst zijn allemaal 7 dagen op 7 en 24u op 24 beschikbaar, met uitzondering van de perioden tijdens de nacht waarin batchverwerking plaatsvindt, de normale perioden voor onderhoud van de applicaties en de geplande en ongeplande downtime van de infrastructuur.

6) Een capacity planning, die gebaseerd is op een lineaire prognose van de gegevens van de vorige jaren, is beschikbaar De volgende grafiek toont deze groei: :

De effectieve gebruikte capaciteit van de systeemresources die ingezet worden voor de verschillende componenten van de applicaties (firewalls, loadbalancers, webservers, application servers, database servers, netwerken en storage systemen) wordt continue gemeten en bijgestuurd indien nodig. Hierbij worden volgende mechanismen gebruikt:

Bijkomende servers kunnen toegevoegd worden in een “capacity-on-demand” model.

7) Alle genoemde applicaties zijn beschikbaar tijdens de piekperioden, met uitzondering van de perioden voor normaal onderhoud van de systemen en de applicaties. De cijfers die vermeld zijn in het antwoord op vraag 2 geven de beschikbaarheid weer zoals die gemeten is door de actieve end-to-end monitoring.

De onderstaande grafiek geeeft een indicatie van de gemiddelde responstijd van de applicatie tax-on-web. De gegevens tonen de tijd die nodig is om de aanvraag voor een pagina te versturen naar de servers, de verwerkingstijd op de server, de tijd voor netwerktrafiek tussen client en server en tussen de servers onderling en de verwerkingstijd van de browser op de computer van de eindgebruiker. De grafiek geeft de geconsolideerde resultaten voor alle pagina’s van tax-on-web over de periode van 1 jaar.

Zoals de grafiek toont zijn er erg weinig pagina’s in de applicatie met een responstijd van meer dan 4 seconden. De gemiddelde responstijd van tax-on-web bedraagt 2,34 sec. De effectieve responstijd is sterk afhankelijk van de locatie van de eindgebruiker (internet transfer time), de snelheid van de gebruikte communicatielijnen (adsl, vdsl2, enz.) en de versie en het type van de browser op de PC van de gebruiker.

8) Ieder jaar wordt een communicatiecampagne opgezet om Tax-on-web te promoten. Gelet op de grote diversiteit in de drie doelgroepen van Tax-on-web (de burger, de ambtenaren en de mandatarissen) wordt deze campagne telkenmale daarop specifiek afgestemd. Dit na analyse en feedback van de ondernomen akties van het vorige jaar en de behaalde respons en resultaten.

9) Vooraleer een aangifte elektronisch te kunnen doorsturen moeten, dit in tegenstelling tot de papieren aangifte, een aantal validatieregels worden gerespecteerd. Dit biedt het grote voordeel dat na de indiening deze Tax-on-web aangiften in principe klaar staan voor verwerking (inkohieren) binnen de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën. De verwerking gebeurt dan ook sneller. Vorig jaar werd reeds in de maand augustus begonnen met de verwerking van de aangiften. Dit omvat zowel de aangiften met een eindafrekening ‘te betalen’ of ‘een teruggave’.

De door het geachte lid gevraagde gegevens werden haar rechtstreeks meegedeeld. Gelet op de aard ervan worden zij niet gepubliceerd, maar liggen zij ter inzage bij de griffie van de Senaat.