Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1542

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 25 februari 2011

aan de minister van Justitie

Illegaal downloaden - Bestrijding - Gerechtelijke onderzoeken

audiovisuele piraterij
computerpiraterij
invoer per lijn

Chronologie

25/2/2011Verzending vraag
26/7/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1542 d.d. 25 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het illegaal downloaden van muziek, films en games kost de Europese entertainmentsector binnen vier jaar 1,2 miljoen jobs. De economische impact van piraterij en namaak veroorzaakt tegen 2015 bij de Europese entertainmentsector een verlies van 240 miljard euro. Zo bleek uit onderzoek door de Belgian Anti-piracy Federation (BAF). BAF verwijderde in 2010 1,5 miljoen illegale bestanden op het net. Douane en politie namen 150 000 illegale goederen in beslag. Dit betekent een forse stijging tegenover 2009.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Welke concrete maatregelen trof de geachte minister van 2007 tot op heden om de muziek-, film- en gamesindustrie te helpen in hun strijd tegen het illegaal downloaden? Bestaat er hierover een actieplan? Heeft hij reeds wetgevend werk ondernomen om het illegaal downloaden af te remmen? Werd deze problematiek reeds besproken met de minister van Ondernemen en Vereenvoudigen en de minister van Binnenlandse Zaken? Hoeveel onderzoeken werden hieromtrent sinds 2007 opgestart en met welk verloop en welke resultaten?

2) Staat de strijd tegen piraterij in het huidige veiligheidsplan en zo ja, welke middelen worden daarvoor vrijgemaakt? Heeft hij een idee over welk bedrag aan illegale downloads we spreken binnen ons land? Hoeveel middelen stelde hij sinds 2007 jaarlijks ter beschikking voor de strijd tegen het illegaal downloaden? Hoe evolueerden deze middelen en hoe duidt hij deze ontwikkeling?

3) Beoordeelt hij de strijd van justitie tegen het illegaal downloaden als succesvol en slagkrachtig? Zo ja, met welke argumenten onderbouwt hij deze uitspraak? Zo niet, waar liggen de belangrijkste moeilijkheden en hoe plant hij deze te overwinnen?

Antwoord ontvangen op 26 juli 2011 :

  1. Sinds 2007 past de strijd tegen het illegaal downloaden van muziek, films en games in het kader van de nieuwe wet van 15 mei 2007 betreffende de bestraffing van namaak en piraterij van intellectuele eigendomsrechten, die op 1 oktober 2007 in werking is getreden (Belgische Staatsblad (BS) 18 juli 2007).

    Om die criminaliteit beter te kunnen bestrijden, krijgen de verbalisanten meer bevoegdheden bij de opsporing en de vaststelling ervan. Daarnaast voorziet de wet ook in een strengere bestraffing van piraterij. De inbreuken in verband met piraterij worden voortaan bestraft met een gevangenisstraf van maximum drie jaar, of het dubbele ervan in geval van recidive, alsook met een geldboete die kan oplopen tot 100 000 euro (artikel 28 tot 33).

    Hoewel er geen specifiek actieplan voor dergelijke inbreuken bestaat, wordt de bestrijding van namaak meer algemeen behandeld in twee omzendbrieven inzake strafrechtelijk beleid van het College van procureurs-generaal (COL 2/2010 en 23/2010).

    Wat de cijfers betreft, biedt de gegevensbank van het College van procureurs-generaal niet de mogelijkheid te achterhalen hoeveel dossiers met betrekking tot deze inbreuken in de verschillende parketten zijn geopend. Aangezien er geen specifieke code voor deze bijzondere inbreuken bestaat, worden zij onder de bestaande codes geregistreerd, te weten de code betreffende namaak (code 68A) of auteursrechten (code 68B). Het is echter niet mogelijk om de aard van de inbreuk nader te preciseren.

  2. Het crimineel verschijnsel namaak is niet rechtstreeks opgenomen in de prioriteiten van het nationaal veiligheidsplan 2008-2011, dat de ministerraad op 1 februari 2008 heeft goedgekeurd.

  3. Zoals in het antwoord op vraag 1 reeds werd aangehaald, past de strijd tegen bedoelde specifieke inbreuken voortaan in het nieuwe wetgevend instrumentarium van de wet van 15 mei 2007, die voortvloeit uit een wetsontwerp dat de regering op 18 januari 2007 heeft ingediend (Gedr. St., Kamer, 2006-2007, Doc. 51.2852/001, blz. 2).

    Teneinde het hoofd te bieden aan de criminaliteit in verband met namaak, waarvan het onderzoek complex en technisch is, werd deze wet reeds gewijzigd bij de wet van 28 april 2010 (BS 10 mei 2010), zodat twee jaar na de inwerkingtreding ervan een doeltreffende toepassing van de door de wetgever vastgestelde mogelijkheden inzake opsporing en vervolging mogelijk kan worden gemaakt.

    Het College van procureurs-generaal heeft om dezelfde reden ook het strafrechtelijk beleid aangepast met een tweede omzendbrief inzake strafrechtelijk beleid (COL 23/2010).

    Recentelijker nog keurde de ministerraad op 13 mei 2011 een ontwerp van koninklijk besluit goed dat de regels voor het optreden van de douaneautoriteiten en de procedures voor de inbreuken inzake namaak vastlegt, dat thans ter advies aan de Raad van State is voorgelegd.

    "Voortaan krijgen de douane en de economische inspectie van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie de bevoegdheid om in kleinere namaakdossiers zelf minnelijke schikkingen te vorderen die varieren van 50 tot 550 000 euro, naargelang de ernst van de gepleegde inbreuken.

    Door de overbelasting van de parketten worden de kleinere namaakdossiers vandaag nauwelijks vervolgd en veelal geseponeerd. Door ze voortaan administratief af te handelen, wordt bij het gerecht capaciteit vrijgemaakt om zich in de grotere dossiers vast te bijten en worden de kleinere overtredingen effectief bestraft. "

    (Persbericht van de ministerraad van 13 mei 2011).

    Aangezien er geen statistische gegevens beschikbaar zijn over de specifieke inbreuken waarvan sprake is en rekening houdend met wat voorafgaat, moet worden gesteld dat de bestrijding van namaak niettemin bijzondere aandacht krijgt van zowel de wetgever als van de gerechtelijke en administratieve overheden.